Dave Mestdach

Een peddel die rimpels trekt in het wateroppervlak, zonlicht dat door grillig gevormde takken priemt, sproeiers die een leeg gazon besprenkelen, een moeder die haar baby optilt: de zwart-witte gelatinedrukken uit Hitoshi Fugo’s Blackout-reeks laten zich moeilijk in een vakje thuisbrengen. Feit is dat ze tussen documentaire en abstracte fotografie in zweven en peilen naar de chronische interactie tussen het veranderlijke en het universele. Volgens de Japanse fotograaf vloeit zijn donkere levensvisie voort uit de hevige astma-aanvallen waaraan hij als kind leed. Door die ervaringen besefte Fugo (°1947, Tokio) al vroeg dat de wereld constant transformeert en in beweging is – en hij dus ook, zelfs op het moment waarop hij op de ontspanknop van zijn camera drukt. Welkom in een wereld vol bevroren dynamiek en verstilde dramatiek.

Tot

19/05Hitoshi Fugo

Ibasho Gallery

Antwerpen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content