Dankzij technologie vallen straks geen slachtoffers meer

“Al sinds 1960 zijn wij intensief bezig met het veiliger maken van onze auto’s en veiligheid staat centraal sinds de start van Volvo in 1927. Elk ongeval wordt onder de loep genomen en geanalyseerd door ons interventieteam. Zeker is dat we volop inzetten op elektrische wagens, op connectiviteit, op autonoom rijden. Zeker is ook dat we blijven focussen op wat ons onderscheidt: veiligheid. Håkan Samuelsson, CEO van Volvo, legt de lat hoog: tegen 2020 vallen er in een nieuwe Volvo geen doden of zwaargewonden meer.”

Volvo legt zijn toekomstbeeld graag vast in ambitieuze cijfers of adagia: tegen 2020 geen doden of zwaargewonden meer in een Volvo; een autopiloot als optie in elke Volvo tegen datzelfde jaar; 1.000.000 elektrische Volvo’s op de baan tegen 2025; Volvo neemt als allereerste constructeur alle verantwoordelijkheid op als de technologie faalt in hun zelfrijdende auto’s.

Van die toekomst wordt vandaag stap voor stap werk gemaakt. “We bewandelen nu twee pistes waarin we sterk geloven en waarin we ook zwaar investeren: autonoom rijden en elektrisch rijden”, zegt René Aerts Jr., Corporate Communication Director. “We hebben momenteel vijf plug-in hybrids (twee versies in de V60, één in de S90 , één in de XC90 en één in de V90). In 2019 komen wij met een volledig elektrische auto op de markt. Onze CEO wil een miljoen elektrische Volvo’s op de baan tegen 2025. Een serieuze doelstelling als je weet dat we nu iets meer dan 500.000 wagens verkopen op jaarbasis. Wel hebben we een groeiplan om 800.000 wagens per jaar te bouwen tegen 2020. Hybridification is een tussenstap. Elektrisch rijden wordt deel van de mix. We hebben net de V60 CNG (aardgas) geïntroduceerd. Benzine en diesel hebben ook nog een toekomst, vooral omdat we veel fleetklanten bedienen. 75% van onze klanten zijn professionele gebruikers en die doen veel kilometers. Momenteel is diesel in dat segment nog heel populair. Wel stappen we over van de combinatie diesel-hybride naar benzine-hybride.”

Dat is goed nieuws voor Volvo Gent. De V60 plug-in hybrid zal er worden geproduceerd, en het nieuwe CMA-platform (compact modular architecture) dat er komt – en waarop alle kleine modellen van Volvo zullen worden gebouwd – is klaar voor de bouw van hybride wagens.

Ook Volvo neemt binnenkort het stuur uit handen van de chauffeur. Om te bewijzen hoe dicht die toekomst is, pakt het Zweeds-Chinese automerk volgend jaar uit met een stunt.

Aerts Jr.: “In de 90-reeks installeren we nu standaard ons IntelliSafe Pilot Assist. De technologie houdt de wagen recht op de baan en op de juiste afstand tot zijn voorganger tot een snelheid van 130 km per uur. Je moet wel nog altijd een hand op het stuur hebben, omdat het wettelijk nog niet toegelaten is zonder handen te rijden en alles over te laten aan de technologie. Volgend jaar laten we 100 klanten in Zweden op 50 kilometer ring rond Göteborg volledig autonoom rijden. Een voorlopig hoogtepunt van het Drive Me-project, dat in 2017 wordt uitgerold in Londen en China. “In 2020 willen we autonomous drive als optie aanbieden in al onze wagens”, dixit CEO Håkan Samuelsson. Wij gaan ook de verantwoordelijkheid nemen als de technologie faalt. Volvo is daarmee de eerste autobouwer ter wereld die een dergelijke belofte maakt.”

Nog enkele jaartjes wachten en Volvo rijdt mij naar om het even waar?

“Niet zó vlug”, waarschuwt Aerts Jr. “De wagen die van A tot Z rijdt zonder enige menselijke tussenkomst, is nog niet voor morgen. Je moet rekening houden met zoveel parameters en de realtime- communicatie met the cloud moet vliegensvlug gebeuren. Sneller dan nu. Het 4G-netwerk voor dataverkeer volstaat niet. We moeten naar 5G om voldoende snel en nauwkeurig gegevens te kunnen uitwisselen. Connectiviteit – wagens die met elkaar communiceren – is ook een grote sprong voorwaarts richting autonoom rijden. Natuurlijk moet elke constructeur dan wel hetzelfde protocol gebruiken.”

“Er is nog een reden waarom ik niet in volledig autonoom rijden geloof. Je neemt er alle rijplezier mee af. Het is toch zalig om zelf aan het stuur te zitten langs een mooie landweg? Dat is iets helemaal anders dan de mogelijkheid om het dagelijkse gependel tussen thuis en werkplek meer relaxed te rijden terwijl je een boek leest, een film kijkt, een meeting voorbereidt of je favoriete podcast beluistert.”

Technologie maakt steeds meer deel uit van de aantrekkingskracht van een wagen. Hoe gecompliceerder, hoe beter?

Aerts Jr.: “Voor autobouwers wel, voor autogebruikers geldt het omgekeerde: hoe ongecompliceerder, hoe beter. En ook: hoe gepersonaliseerder, hoe beter. In onze wagens heb je slechts acht knoppen meer. Maar wat belangrijker is: via Apple Car Play krijg je alle toepassingen van je iPhone op een handig aanraakscherm. Het gemak van thuis gaat met je mee op reis. Het is erg belangrijk om aan te sluiten bij wat de mensen verwachten. Emotie is nog altijd een van de drie belangrijkste argumenten om voor deze of gene wagen te kiezen. Dat zien we bij elke facelift of kleine verandering aan bestaande modellen ook al. Nieuwe led-koplampen vanaf volgende maand? Dan wachten de meeste mensen met hun aankoop. Voor de meeste mensen straalt hun auto af op hun imago.”

Zijn de technologische spelers (Apple, Google …) met wie Volvo samenwerkt niet alleen partners, maar ook potentiële concurrenten?

Aerts Jr.: “Wat Apple of Google bieden op het vlak van on board-technologie is fantastisch en beïnvloedt zeker de aankoopbeslissing. Maar ik ben er zeker van dat ze geen veiligere auto’s kunnen bouwen dan wij. Al meer dan een halve eeuw analyseren wij elk ongeval om onze wagens veiliger te maken. Wij installeren Apple of Android omdat iedereen op die platformen zit. Het zou te gek zijn er zelf een naast te bouwen. Net zoals het te gek zou zijn dat zij qua veiligheid en design ons als wagenconstructeur naar de kroon zouden steken. Je moet het wiel niet heruitvinden. Ik geloof in een wisselwerking tussen de merken.”

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Expertise