Over premiejagers en tipgevers voor gestolen auto’s : de car tracers.

In de Belgische kranten verschijnen de laatste tijd regelmatig advertenties waarin Nederlandse onderzoeksbureaus beloningen uitloven voor tips over autodiefstallen. In Het Volk werd twee weken geleden zelfs vijftien procent op een waarde van dertien miljoen frank beloofd (door Control Risks), voor een truck die uit de Antwerpse haven ontvreemd was : een tipgeld van zo’n twee miljoen frank. Dezelfde dag werd in de Gazet van Antwerpen een beloning toegezegd voor het terugvinden van een Range Rover uit Essen (door ITEB). Bij dat laatste bureau zegt ex-politieman Hans Kooijman : ?De Nederlandse kranten staan dagelijks vol met die advertenties. In België is het nog vrij nieuw. Maar twee jaar geleden hebben we op die manier al een Mercedes teruggevonden die op de Heizel gestolen was.?

De Heizel, en vooral de parking van megabioscoop Kinepolis, is al jaren bekend voor het stelen én laten stelen van auto’s. Zegt de Belgische speurder Jean-Pierre : ?Aan de Kinepolis kan je je autosleutels aan een dief afgeven voor pakweg 100.000 frank, rustig naar de film gaan, en de diefstal daarna bij je verzekering aangeven.? Jean-Pierre is al sinds medio jaren tachtig de pionier van de car tracers in België : mensen die auto’s zoeken in ruil voor tipgeld of vindersloon. Hij is gespecialiseerd in het screenen van de parkeerplaatsen van Zaventem en andere luchthavens. Veel autobezitters haten Jean-Pierre omdat hij de wagen terugbrengt die zij zelf laten stelen hadden. Jean-Pierre : ?Enkele malafide car tracers hebben de markt bedorven. De rijkswacht wil niet meer met mij samenwerken, en sommige maatschappijen weigeren al het tipgeld uit te betalen.?

NIETS GEREGELD

In België waren er vorig jaar zo’n 35.000 autodiefstallen, waarvan zo’n dertig procent gefraudeerd zou zijn. Er zijn een vijftal professionele car tracers actief. Hun slechte reputatie zou onder meer te wijten zijn aan een Nederlander, die op Zaventem auto’s terugvond die hij eerst zelf tijdelijk had ?weggezet?. Een befaamde car tracer is de vroegere specialist van Royal Belge, dé autoriteit op dat vlak, die een paar jaar geleden zelfstandig begon te werken via een ?bemiddelingskantoor? in Liedekerke. Hij haalt vooral auto’s terug uit Polen (de belangrijkste markt en doorvoerhaven voor gestolen wagens) aan een gemiddelde prijs van 80.000 frank. De informatie krijgt hij zelf van de corrupte Poolse douane, die liever een uitdraai naar Liedekerke stuurt dan naar Interpol, in ruil voor wat smeergeld. In Polen zijn ook veel dubieuze privé-detectives op dat vlak actief.

Sommige car tracers, die slechts informatie willen geven nà betaling, doen eigenlijk aan afpersing in de plaats van tipgeving en zijn meer uit op losgeld in de plaats van tipgeld. In Nederland is er een strikte regeling van het tipgeld : van drie procent (voor alleen een informatie) tot vijf procent (voor de auto) en tien procent (voor de auto én de daders). Bovendien is er een uitspraak van de Hoge Raad der Nederlanden, die een vindersloon van tien procent van de waarde als een wettelijk recht toekent. In België is helemaal niets geregeld. Officieel mag geen tipgeld aan politiemensen betaald worden wat juridisch corruptie is , maar zelfs dat is in het verleden vaak gebeurd.

De verzekeringsmaatschappijen betalen ofwel rechtstreeks aan de tipgever, ofwel via een politiedienst. Om dat laatste enigszins te reglementeren, heeft de BVVO onlangs een voorstel bezorgd aan Justitie. Directeur-generaal Eric Kleynen van Axa, die voorzitter van de fraudecommissie van de BVVO is, diende zelf een paar jaar geleden klacht in tegen iemand van de gerechtelijke politie van Charleroi wegens een dubieuze transactie van tipgeld. Kleynen : ?Het moet dringend geregeld worden. Met Axa betalen wij 2,5 miljoen frank tipgeld per jaar, maar sommige maatschappijen hebben grotere budgetten. Dat geld wordt officieel aangegeven, want wij willen dat uiteraard fiscaal aftrekken. Maar wij zijn erg op ons hoede voor malafide car tracers die zelf auto’s stelen om ze voor het tipgeld terug te vinden.?

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content