
Antwerpse rederij beleeft gouden tijden
Na jaren van crisis herleeft het olietransport. De Antwerpse rederij Euronav, nummer twee op de wereldmarkt, verdient met één supertanker tot ruim 44.000 euro per dag.
‘Markten die inzakken zijn mijn favoriete oriëntatiepunt’, zei Marc Saverys, de vicevoorzitter van de Antwerpse rederij Euronav, in een zeldzaam interview in De Morgen. ‘Die beheer ik beter dan hoogconjunctuur. Een crisis biedt opportuniteiten, als je lef hebt.’ Zijn trots is niet misplaatst. Vorig jaar spendeerde zijn bedrijf, na ruim drie jaar van diepe crisis in de sector, niet minder dan 57,6 miljoen euro aan 15 supertankers van rederij Maersk. Het was een gok die van Euronav nummer twee van de wereld maakte. In het eerste kwartaal van 2015 steeg de omzet van de rederij met 93,8 % – tot 72 miljoen euro. De winstmarges zijn duizelingwekkend. Draait een supertanker break-even bij 26.000 euro per dag, dan steekt de gemiddelde huurprijs die klanten op de markt betalen daar met ruim 44.000 euro ver bovenuit. Op termijn worden pieken van 90.000 euro niet uitgesloten. Zoals een analyse in het Nederlandse Trouw besloot: ‘Het geld loopt in Antwerpen met bakken tegelijk binnen.’
Het succes van Euronav sluit aan bij een van de meest opvallende trends in de huidige wereldeconomie. Door een ‘perfecte storm’ van omstandigheden zijn olietankers dit jaar drijvende kaskoeien geworden. De lage olieprijs is de voornaamste factor: ze doet niet alleen de vraag stijgen, maar drukt ook de brandstofkosten van de tankers zelf. Daarbovenop komt dat de VS en Canada massaal schalieolie oppompen. Dat is een van de belangrijkste oorzaken van de lage olieprijs en leidt ertoe dat de gemiddelde trajecten van de olielanden naar hun afnemers langer worden. Ten slotte blijkt uit de bestellingen dat het aantal olietankers de komende twee jaar stabiel zal blijven, wat de concurrentie beperkt. Niet alleen vandaag worden er miljoenen verdiend, ook de komende jaren is het bedje van de transporteurs gespreid.
Tenminste, als de olieprijs ook laag blijft. ‘Het einde van dure olie is al even vaak voorspeld als onwaar gebleken’, tempert Thijs Van de Graaf, energie-onderzoeker aan de UGent, de verwachtingen. ‘Maar er zijn wel redenen om aan te nemen dat de pieken van de voorbije jaren niet snel terugkomen. Nadat Noord-Amerika schalieolie begon uit te voeren, dachten velen dat de OPEC minder olie zou oppompen om zo de prijs per vat hoog te houden. Dat is niet gebeurd, omdat Saudi-Arabië bang is dat te dure olie een deel van de vraag zou vernietigen. Dus is er nu een overaanbod. En dat is nog zonder de olie gerekend die Iran zou kunnen oppompen, als de sancties tegen dat land worden opgeheven.’
Volgens Van de Graaf spelen er te veel factoren om te kunnen uitgaan van een stabiele olieprijs. Als Irak morgen weer in chaos wegzakt, kan de situatie weer totaal anders zijn. ‘Velen verwachten eerder een grillige olieprijs, met snelle aanpassingen aan nieuwe gebeurtenissen.’ Een situatie die Marc Saverys bevalt. ‘Wij zijn verweven met geopolitiek. Een oorlogje in Irak, een aardbeving, een milieuramp: never a dull moment. Er gebeurt altijd iets wat invloed heeft op onze business.’
Jelle Henneman
In het eerste kwartaal van 2015 draaide Euronav een omzet van 72 miljoen euro.