‘Torfs trekt winkelervaring door tot op het net’

Frederik Wybo, e-commerce manager bij Schoenen Torfs. © Sieglinde Wuyts

De groene duimpjes en vele positieve reviews als ‘goed verpakt’, ‘netjes op tijd’, ‘vriendelijke chauffeur’ of ‘schoenen helemaal geleverd zoals afgebeeld’ op de pagina van Schoenen Torfs bij bol.com liegen er niet om: het publiek heeft zijn weg naar de virtuele schoenenverkoop ruimschoots gevonden. Volgens het familiebedrijf is dat nog maar het begin, want de onlineverkoop zit nog fors in de lift.

Online present

“Online in the picture staan is tegenwoordig zeer belangrijk. Naast het hebben van een eigen webshop is een sterke aanwezigheid op websites die dezelfde normen, waarden en boodschap van Torfs uitdragen, dus zeer nuttig. En voldoende experimenteren: opvolgen op welke kanalen, en in welke landen het aanbod het goed doet. Online valt namelijk heel goed te meten welke strategieën renderen. Op basis daarvan neemt Torfs zijn beslissingen”, legt e-commerce manager Frederik Wybo uit. “Onze deelname aan het verkoopplatform van bol.com was dan ook een zeer bewuste stap”.

Concullega’s

“Het aanbod neemt toe en het speelveld versnippert. Stilaan gaan ook de traditionele offlineschoenenverkopers online verkopen, net als kledingwinkels die nu ook schoenen verkopen, de concurrentie aangaan met merkensites en de grote internationale ‘pure players’. Veel concullega’s om in de gaten te houden dus. Maar ook een unieke kans om samen te werken en ons bereik te vergroten, zoals we dat nu via bol.com doen.”

Onlineshoppen moet dezelfde warme sfeer oproepen als in de winkel.

Onderscheid

Torfs wil eenzelfde beleving, uitstraling en service van zijn winkels doortrekken tot op het net. Hoe? “Met een breed productaanbod via mooie foto’s, goedgevulde inspiratiepagina’s en uitgebreide selectiemogelijkheden. Met een CustomerCare die via chat, mail en telefoon beschikbaar is van 9 tot 21u. Met handige betaalmodaliteiten, en een excellente service na verkoop, door de mogelijkheid tot retourneren of ruilen. En met mooie pakketjes! Onlineshoppen in onze eigen webshop moet dezelfde warme sfeer en productpresentatie oproepen als in de winkel. Bol.com voegt ook veel bestelgemak, snelheid en service toe, maar voor de sfeer in de content blijven we vooral zelf verantwoordelijk.”

Booming business

In de toekomst zal de onlineverkoop sowieso verder stijgen. Vele mensen hebben het druk, en willen hun vrije tijd liever spenderen aan hobby’s. ’s Avonds in de zetel of onderweg tijdens een dood moment surfen ze vaak rond op het internet. “Als retailer is het zaak om op al die momenten in de ‘customer journey’ aanwezig te zijn, en de consument niet alleen met een mooi aanbod, maar ook met een heerlijke shopervaring te lokken, weet Wybo.

Shopping center

In België was Torfs een van de eerste grote retailers die meeliepen als partner op het verkopersplatform van bol.com. Inmiddels zijn er meer grote, maar ook kleine webshops bij het platform aangesloten. “Bol.com wou meer tassen en schoenen aanbieden, Torfs wilde zijn onlineaanwezigheid verdiepen en vooral met het oog op expansie naar Nederland. Niet vergeten dat bol.com bij vele mensen in Nederland en België top of mind is: een Torfs-filiaal in dat reusachtige online ‘shopping center’, met bijna 7,5 miljoen klanten, hoort er gewoon bij!”

Dit interview kwam tot stand in samenwerking met bol.com. Alle informatie over zakelijk verkopen via bol.com vind je hier.