Hoe puzzels123.com groots werd met een niche

Kathleen van de Vijver, beheerder van de webshop www.puzzels123.com © Sieglinde Wuyts

Kathleen van de Vijver groeide thuis op binnen de retail, in de speelgoedsector. Toen het later begon te kriebelen om zelf ook iets met speelgoed te doen, richtte ze een eigen webshop op. Inmiddels groeit haar omzet en verkoopt ze ook via andere platformen, waaronder dat van bol.com. “De samenwerking met bol.com biedt me een grotere credibiliteit en extra ondersteuning.”

“Ik heb jaren in de reclamesector gewerkt, maar na een paar jaar freelance werk in marketing kreeg ik steeds meer zin om iets met speelgoed te doen”, vertelt Kathleen van de Vijver, zaak voerder van Octunas bvba en beheerder van de web shop www.puzzels123.com. “Eerst dacht ik aan een combinatie van online en offline, maar om speelgoed mooi te etaleren heb je plaats nodig, en de huurprijzen zijn hoog.”

Uiteindelijk legde Kathleen de focus op puur online. “Die investering was realistisch. Ik wist al wat ik niet wilde doen: een klein beetje van alles aanbieden. Liever zocht ik een niche, en die vond ik in puzzels. Het is een heel mooi product, voor jong en oud, een klassieker die blijft meegaan. Ik doe het intussen 2,5 jaar en werk er sinds een jaar fulltime aan.”

Credibiliteit

Voor de verkoop werkt Kathleen met verschillende kanalen, zoals bol.com en cdiscount.fr voor Frankrijk. “Ik heb een eigen website, maar koos voor de andere platformen vanwege het grotere bereik. Bol.com is een machtig platform, met een goede naamsbekendheid en een groot aantal bezoekers in België en Nederland. Dat mijn webshop bij hen is toegelaten, geeft me ook credibiliteit. Bol.com stelt strenge eisen aan de partners maar als je voldoet, heb je een heel goede businesspartner die je professioneel ondersteunt.”

Meer dan 1.500 verschillende producten en een uitmuntende service.

“Het is natuurlijk wat dubbel, want de producten die ik verkoop, heeft bol.com vaak ook. Maar ik heb mijn eigen aanpak en imago. Hoe ik me dan onderscheid? Door binnen mijn niche een heel breed gamma van meer dan 1.500 verschillende producten en een uitmuntende service te bieden. Als iemand een puzzelstuk verliest, probeer ik het ontbrekende stukje op te sturen in plaats van de hele puzzel. Gratis geschenkverpakking is een andere troef.”

Meer opties in logistiek

“Dankzij de samenwerking met bol.com kan ik ook meer opties geven op vlak van logistiek, zoals levering via vele afhaalpunten, bijvoorbeeld Albert Heijn of avondbezorgingen. Een deel van mijn voorraad ligt immers bij bol.com op stock. ‘Logistiek via bol.com’ noemt men dat. Dat vergt initieel iets meer organisatie en investering, maar ik wil testen wat dat kan opleveren. Mijn puzzels geraken op die manier namelijk ook weer sneller bij de klant. Ik geloof in de kracht van die bredere mogelijkheden.”

Dit interview kwam tot stand in samen werking met bol.com

Meer info? www.puzzels123.com