De Netflixserie Tour de France: Unchained krijgt door zwakke kijkcijfers geen vervolg.
Toen in juni 2023 de eerste reeks van de docuserie Tour de France: Unchained op Netflix verscheen, waren de verwachtingen in het peloton hooggespannen. Hoewel de onmiddellijke financiële return peanuts was – de acht ploegen die meewerkten kregen elk 62.500 euro – hoopten teamsponsors op een veel grotere commerciële return. De serie moest voor het wielrennen bovenal betekenen wat Drive to Survive sinds 2019 had gedaan voor de formule 1: de bekendheid en populariteit van de sport bij een breder publiek een boost geven.
Na de eerste reeks waren veel wielerfans ontgoocheld. De documentaire bracht weinig nieuwe inzichten, en door de afwezigheid van topfiguur Tadej Pogacar misten de afleveringen slagkracht. Veel koersliefhebbers ergerden zich ook aan de overmatige aandacht voor valpartijen, opgeklopte ‘schandalen’ en Franse verhaallijnen. Geen toeval, want Tour de France: Au cœur du peloton – de Franse titel – werd gefinancierd door Netflix Frankrijk.
Ook de tweede reeks, die in 2024 uitkwam en de Tour van 2023 behandelde, kon de negatieve reacties niet ombuigen. Volgens productiehuizen Quad Productions en Box to Box Films waren de kijkers die minder vertrouwd waren met wielrennen wel enthousiast(er).
De realiteit is anders: het derde seizoen van Tour de France: Unchained, dat op 2 juli op het streamingplatform verschijnt, zal het laatste worden. Volgens Netflix komt ‘de cyclus op een natuurlijke wijze ten einde’. Franse media meldden evenwel dat de kijkcijfers in Frankrijk teleurstellend waren en de productiekosten niet langer konden verantwoorden.
Netflix geeft geen cijfers per land, maar publiceert wel een globaal overzicht in een halfjaarlijks rapport. Na enig rekenwerk blijken de resultaten matig tot zwak. Van 8 juni 2023 tot eind juni 2024 werd het eerste seizoen van Tour de France: Unchained 7,6 miljoen keer bekeken, waarvan 6,6 miljoen keer in de eerste zes en een halve maand. Het tweede seizoen deed het nog slechter: 3,9 miljoen views tussen 11 juni en eind december 2024.
Ter vergelijking: een Touretappe bereikt wereldwijd gemiddeld 15 tot 20 miljoen kijkers, de best bekeken bergritten tot 25 miljoen. Al even veelzeggend: het vijfde en zesde seizoen van Drive to Survive haalden in de eerste tien maanden na de release zo’n 14 miljoen en 13 miljoen views. Binnen het genre van sportdocureeksen op Netflix scoorde alleen Break Point – over tennis – nog slechter, met 5,3 miljoen views waarvan 3 miljoen in het eerste jaar. Die reeks werd na twee seizoenen stopgezet. Tour de France: Unchained ondergaat na drie reeksen nu hetzelfde lot.