Wetenschappers vinden 400.000 jaar oud menselijk DNA

Gereconstrueerde Neanderthalers. © REUTERS

Wetesnschappers hebben het oudste menselijke DNA ooit gevonden. het kwam uit het skelet van een Homo heidelbergensis in Spanje. Daarmee is de vorige recordhouder, een Belgische neanderthaler, van de troon gestoten.

Wetenschappers in Duitsland maakten woensdag bekend dat ze het oudste genetische materiaal dat kan gelinkt woorden aan de menselijke evolutie hebben ontdekt. Het DNA werd uit het skelet van een Homo heidelbergensis gehaald in een grot in het noorden van Spanj. Het dateert van 400.000 jaar geleden.

Geen neanderthaler

Het team van het Max Planck Instituut (MPI) voor evolutionaire antropologie in Leipzig liet weten dat het DNA niet gerelateerd is aan de neanderthaler zoals oorspronkelijk gedacht werd, maar wel aan de Homo denisova, een andere uitgestorven mensachtige soort.

Vandaag de dag bestaat er slechts een mensensoort, de Homo sapiens. In het verleden steunde onderzoek naar de oorsprong van de mens hoofdzakelijk op de studie van de vorm van fossiele beenderen.

Mitochondriën

Het team onder leiding van Matthias Meyer haalden een bijna volledige mitochondriale streng uit het bot, dat werd gevonden in het Spaanse grottencomplex Sima de los Huesos. Mitochondriën zijn de energieleveranciers van cellen en hebben hun eigen DNA.

Meyer zei dat de vorige mijlpaal het DNA van een neanderthaler 100.000 jaar oud was, die werd gevonden in de grot Scladina op de rechteroever van de Maas in het Belgische Sclayn bij Andenne.

De soort die in Spanje is gevonden en de Homo denisova, die gekend zijn door de ontdekking van botdeeltjes in Siberië splitsten zich 700.000 jaar geleden van elkaar af, zei Meyer. (Belga/TV)