Psychologen roepen media op om namen van massamoordenaars niet meer te vermelden

© AFP

De mediaverslaggeving van schietpartijen draagt bij tot het stijgend aantal incidenten, zeggen Amerikaanse psychologen. ‘Geef daders niet de roem die ze willen.’

Door de namen en gezichten te verspreiden van de daders van massaschietpartijen, kunnen sociale en mainstream media gelinkt worden aan een stijgende trend van massamoorden, beweren psychologen in een paper die onlangs gepresenteerd werd tijdens de jaarlijkse conventie van de American Psychological Association. Daarin schrijven onderzoekers van de Western New Mexico University dat daders van schietpartijen in de Verenigde Staten doorgaans drie dingen gemeen hebben: depressieve neigingen, sociale isolatie en pathologisch narcisme.

Het aantal schietpartijen in de Verenigde Staten, waarvan er nu 1 om de 12 dagen gebeurt, zou met een derde dalen als journalisten, bloggers en gebruikers van sociale media ‘afspraken zouden maken’ om de namen, gezichten, biografieën en mededelingen van de daders niet meet te verspreiden.

Drang naar eeuwige roem

‘We hebben ontdekt dat een kenmerkende factor bij heel wat profielen van massaschutters een drang naar eeuwige roem is’, zegt Jennifer Johnston, een van de onderzoeksters. ‘Deze zoektocht naar bekendheid steeg aanzienlijk in het midden van de jaren 90 met de opkomst van de 24 uren nieuwszenders en het ontstaan van het internet in dezelfde periode.’

Onlangs beslisten de Franse krant Le Monde en de televisiezender BFMTV om niet langer de foto’s van daders van aanslagen, gepleegd in naam van IS, te tonen. Ze doen dat omdat ze elke mogelijke postume verheerlijking van de daders willen vermijden. Die verheerlijking zou volgens de twee Franse media anderen mogelijk aanzetten om eveneens – in naam van de jihad – tot aanslagen over te gaan. Volgens Jerome Fenoglio, directeur van Le Monde, moeten de media zich afvragen welke rol zij spelen bij de drama’s die zich dezer dagen in het land voltrekken. (TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content