Nieuwe datum voor het einde van de wereld: 16 maart 2880

© Thinkstock
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Het zoveelste einde van de wereld wordt dit keer niet verkondigd door een of andere obscure sekte, maar door astronomen.

NASA-wetenschappers bestuderen al meer dan een halve eeuw een asteroïde met de naam 1950 DA, die momenteel goed op weg is om op 16 maart 2880 een aanvaring met de Aarde te hebben. De 1,1 km brede asteroïde bevindt zich immers op een traject waarbij op die datum gedurende 20 minuten een inslag niet kan worden uitgesloten.

Het hemellichaam werd op 23 februari 1950 ontdekt en 17 dagen lang geobserveerd tot het meer dan een halve eeuw weer van de radar verdween. Toen op 31 december 2000 een object werd ontdekt, bleek het om dezelfde verloren 1950 DA te gaan.

Volgens de wetenschappers is de kans dat de asteroïde in 2880 inslaat op de Aarde 0,3 procent. Dat lijkt misschien klein, maar het risico op een impact is toch wel 50 procent groter dan een impact van alle andere asteroïden. Als 1950 DA met onze planeet in botsing komt, zou dat met een kracht van zo’n 44.800 megaton zijn.

Nog tijd genoeg

Maar we hoeven ons volgens de wetenschappers blijkbaar geen zorgen te maken. Tegen die tijd zal de wetenschap al zodanig geëvolueerd zijn, dat het een fluitje van een cent zal zijn om 1950 DA van zijn pad te laten afwijken, zo staat te lezen op de website van de NASA.

Momenteel zijn er 1.400 potentieel gevaarlijke asteroïden die de Aarde kunnen bedreigen. Ze worden als gevaarlijk beschouwd omdat ze relatief groot zijn – minstens 140 meter – en binnen een afstand van 7,5 miljoen kilometer zullen passeren. Alle 1.400 objecten worden door de NASA zorgvuldig in de gaten gehouden.

In de lange geschiedenis van de Aarde zijn asteroïden al vaker ingeslagen op Aarde. Met grote gevolgen. Zo betekende de zogenaamde K/T-inslag 65 miljoen jaar geleden het einde van het dinosaurustijdperk.