Nasa doet opnieuw ‘fantastische ontdekking’, deze keer op Pluto

© Nasa

De Nasa begint er een gewoonte van te maken: de Amerikaanse ruimteorganisatie gaat opnieuw een ‘ongelooflijke onthulling’ doen. Deze keer staat dwergplaneet Pluto centraal.

Na de ontdekking van stromend water op Mars, zal de Nasa donderdag opnieuw een ‘spectaculaire onthulling’ doen, zo zegt planetoloog Alan Stern, de hoofdonderzoeker van de Plutomissie New Horizons. Voorlopig mag de wetenschapper nog geen tipje van de sluier oplichten. Later op de dag weten we meer.

Vorige week gaf Nasa nieuwe beelden van het oppervlak van Pluto vrij. De beelden toonden een landschap van bergen, kraters en kloven. ‘Deze wereld leeft!’, zegt Stern aan The Guardian. ‘Het heeft een weerpatroon en een actieve geologie,… elke keer val ik om van verbazing.’

Historisch jaar

De Nasa heeft er ondertussen een gewoonte van gemaakt om haar mededelingen aan te kondigen in een mist van mysterie. Hetzelfde deed ze al bij haar laatste grote evenement: de ontdekking van stromend water op Mars. De vele onthullingen komen bovendien niet toevallig. Deze week komt immers de Hollywoodfilm The Martian uit, die door de Nasa mee werd ontwikkeld en de jonge generatie moet warm maken voor ruimtevaart.

2015 wordt een jaar die de geschiedenis zal ingaan voor de Amerikaanse ruimteorganisatie. Naast de ontdekking van stromend water op Mars, was er ook nog de spectaculaire identificatie van een ‘Aarde 2.0’ – Kepler 452b, de meest Aarde-achtige planeet ooit ontdekt.

‘2015 wordt het jaar waarin de mensheid haar zonnestelsel leerde kennen’, aldus Stern. (TE)