Laatste neanderthalers leefden in België

Gereconstrueerde Neanderthalers. © REUTERS

Neanderthalers en moderne mensen leefden gedurende duizenden jaren in elkaars buurt op het Europese continent. De laatste neanderthalers – volgens de beschikbare overblijfselen – leefden in het Belgische Spy.

Neanderthalers en moderne mensen hebben duizenden jaren in elkaars buurt geleefd op het Europese continent, zo blijkt uit een internationale studie die in het vakblad Nature is gepubliceerd en waaraan het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen heeft meegewerkt. Dankzij een nieuwe methode van Koolstof-14-dateringen is ook gebleken dat de resten uit het Belgische Spy (Namen) de allerjongste overblijfselen van neanderthalers zijn. De wetenschappers herdateerden veertig neanderthalervindplaatsen.

De wetenschappers wisten al dat de neanderthalers en anatomisch moderne mensen zich met elkaar hebben gekruist. Analyses van het complete genoom van beide populaties hadden al getoond dat, behalve bij de Afrikanen, de moderne mensen tot 2 procent van DNA met de neanderthalers deelden.

Voorlopig is er geen direct archeologisch bewijs dat de twee populaties samen hebben geleefd op dezelfde plaats, meldt het instituut in een persbericht. Wel heeft de nieuwe studie onder leiding van de universiteit van Oxford aangetoond dat ze 2.600 tot 5.400 jaar lang tijdgenoten waren op ons continent.

Laatste neanderthalers in België

De archeologen bepaalden dat de laatste neanderthalers ongeveer 40.000 jaar geleden in Europa verdwenen, 10.000 jaar vroeger dan tot nu toe was aangenomen, terwijl de moderne mensen ongeveer 45.000 jaar geleden op het continent verschenen.

Ook bleek uit het onderzoek dat de fossielen uit de grot van het Belgische Spy voorlopig de resten van de laatste gedateerde neanderthaler vertegenwoordigen. De overblijfselen zijn volgens de studie tussen 42.500 en 40.000 jaar oud. Tot op heden dachten experts dat resten in Zuid-Spanje van de jongste neanderthaler afkomstig waren.

De resultaten van de studie zijn erg belangrijk voor wetenschappers, want die kunnen eindelijk de mogelijkheid bieden om de verdwijning van de neanderthalers, ten voordele van de anatomisch moderne mens, te begrijpen. ‘De oudste sporen van anatomisch moderne mensen in België zijn enkele duizenden jaren jonger dan de neanderthalerresten. Alleen nieuwe opgravingen, studies en analyses kunnen ons beter doen begrijpen hoe de neanderthaler ten onder ging in onze streken en in Europa’, zegt Patrick Semal, antropoloog en hoofd van de dienst Patrimonium van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen. (Belga/WB)