Kwal zonder tentakels verbaast wetenschappers

© Reuters
Wided Bouchrika
Wided Bouchrika Freelancejournaliste

Wetenschappers hebben bijzonder veel interesse voor een nieuw ontdekte kwallensoort zonder tentakels. De kwal behoort tot de Irukandjisoort, vermoedelijk de giftigste dieren op aarde.

Een gigantische en extreem giftige kwal werd ontdekt voor de noordwestelijke kust van West-Australië. Wetenschappers zijn verbaasd over het feit dat de kwal geen tentakels heeft.

De Keesingia gigas is een van twee nieuwe soorten Irukandjikwallen die recent ontdekt werden. Hoewel Irukandjikwallen doorgaans slechts zo groot zijn als een vingernagel, is de Keesingia gigas zo groot als een arm.

Een beet van de nieuwe soort zou dodelijk kunnen zijn, omdat het ook het Irukandjisyndroom zou kunnen veroorzaken. Mogelijke symptomen van het syndroom zijn hoofdpijn, pijn in de onderrug, misselijkheid en braken, een beklemmend gevoel in de borststreek en een erg hoge bloeddruk. In extreme gevallen kan het leiden tot een hartaanval of hartfalen.

In de jaren 1980 werd de Keesingia gigas al eens vastgelegd op foto, maar pas in 2013 werd er eentje gevangen. Dat gebeurde in de buurt van Shark Bay door de wetenschapper John Keesing. De kwal werd daarop naar hem vernoemd.

Onderzoekers toch gestoken

Op geen enkele foto konden tentakels bespeurd worden bij de kwal. Ook toen het dier gevangen werd, zou het geen tentakels hebben gehad.

Een vreemde zaak, menen wetenschappers in The Guardian. Want kwallen hebben altijd tentakels. Op die manier vangen ze hun voedsel. Kwallen bijten namelijk niet, maar hebben netelcellen met gif op hun tentakels waarmee ze hun prooi steken.

Hoewel de Keesingia gigas geen tentakels lijkt te hebben, werden onderzoekers wel door de kwal gestoken en leden ze vervolgens aan het Irukandjisyndroom.

Er wordt vermoed dat de soort de tentakels kan verstoppen als een soort verdedigingsmechanisme. Sommige kwallen met lichtgevende tentakels kunnen die laten vallen om roofdieren af te leiden. Maar er is geen bewijs dat kwallen van de Irukandjisoort zoiets zouden kunnen.

Een andere mogelijkheid is, volgens de wetenschappers, dat de kwallensoort doorgaans wel tentakels heeft. Maar dat de exemplaren die gefotografeerd en gevangen werden, die om een nog onbekende reden niet langer hebben.

Er zijn tot nu toe zestien kwallensoorten bekend die het Irukandjisyndroom kunnen veroorzaken. Vier van die kwallen werden ontdekt in West-Australië.