Grootste zwarte gat ooit ontdekt in het heelal

Een animatie van SDSS J0100+2802 in het hart van een quasar. © Shanghai Astronomical Observatory
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Wetenschappers hebben in het heelal een monsterachtig zwart gat ontdekt met een massa die 12 miljard keer de massa van de Zon is.

Het zwarte gat SDSS J0100+2802 bevindt zich op een afstand van 12,8 miljard lichtjaren van de Aarde en werd 900 miljoen jaar geleden gevormd toen de Big Bang het universum creëerde, zo staat te lezen in het nieuwe nummer van Nature.

Het uitzonderlijke object bevindt zich in het centrum van een quasar, de helderste die tot nog toe werd gevonden in het heelal. Een quasar is een extreem heldere wolk met materiaal dat in een zwart gat aan het verdwijnen is. Aangezien de quasar evenveel licht geeft als 420 biljoen zonnen, ontstaat er een stralingsdruk die het materiaal wegduwt.

Met de handen in het haar

Astronomen zitten echter met de handen in het haar over de vraag hoe zo’n enorm zwart gat zich zo vroeg in de geschiedenis van de kosmos heeft kunnen vormen. De stralingsdruk zou de groei van het zwarte gat immers moeten verhinderen.

‘Een dergelijke vorming van zo’n groot zwart gat is moeilijk te verklaren met de huidige theorieën’, zegt Fuyan Bian van de Australian National University. ‘Dit zwart gat in het centrum van de quasar kreeg gedurende een kort tijdspanne enorm veel massa.’

Jonge universum

Meer dan 200.000 quasars zijn al geïdentificeerd. Ondanks hun helderheid, zijn ze extreem vaag omwille van de grote afstand. Het licht van zeer verre quasars doet er miljarden jaar over om de Aarde te bereiken. Zo krijgen astronomen de quasars te zien zoals ze waren toen het universum nog jong was.

De grootste zwarte gaten die tot nog toe gevonden zijn in het nabije universum hebben zonnemassa’s van meer dan 10 miljard. Zo is de massa van het zwarte gat in het centrum van de Melkweg amper 4 tot 5 miljoen keer dat van de Zon.