Elektrische auto van VUB-studenten is klaar voor ecologische marathon

08/05/13 om 09:25 - Bijgewerkt om 09:25

De energie-efficiënte wagen zou een topsnelheid van 25 kilometer per uur moeten halen.

Elektrische auto van VUB-studenten is klaar voor ecologische marathon

© VUB

De studenten van de ingenieursfaculteit van de VUB hebben hun nieuwe elektrische Eco-car voorgesteld. Daarmee neemt de Brusselse universiteit volgende week deel aan de Shell Eco-marathon in Rotterdam. Aan motivatie ontbreekt het de toekomstige ingenieurs niet: 'We gaan winnen van de Nederlanders.' Als de techniek het toelaat, tenminste.

'De VUB heeft een lange traditie van elektrische wagens', zegt Stefaan Caenepeel, vicedecaan van de faculteit Ingenieurswetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel. 'Zo hebben we ooit nog een elektrisch wagentje van Brussel naar Parijs laten rijden. Toen moest er wel nog een vrachtwagen met een enorme generator naast rijden. Met de nieuwe Eco-car is het de bedoeling om aan echte races deel te nemen.'

'Dit project is vrij uniek, omdat we als team de volledige vrijheid kregen', vertelt student Nick Buyens trots. Hij stond mee in voor de mechanische aspecten van de wagen. 'Soms zie je teams met vijf professoren, drie assistenten en amper twee studenten. Bij ons hebben we met 14 studenten alles - van sponsoring tot assemblage - zelf geregeld.' Dat hield ook risico's in, beseft hij. 'We zijn vaak op onze intuïtie moeten afgaan.'

25 kilometer per uur

'Het basisconcept van de wagen is hetzelfde als vorig jaar', legt teamlid Michael Hinderdael uit. 'Het grote verschil is dat we nu voor het eerst met zonnecellen werken.' Verder kwam het er vooral op neer de wagen zo licht en aerodynamisch mogelijk te maken, aldus Hinderdael. 'Momenteel weegt de auto ongeveer 50 kilogram. Dat gaan we met een nieuwe omhulling in koolstofvezel nog proberen terug te brengen tot 30 à 35 kilogram.' Het voertuig, dat gesponsord wordt door technologiebedrijf Umicore, zou dan in staat moeten zijn een topsnelheid van 25 kilometer per uur te halen.

Bij het moment suprême - de testrit - liet de techniek het even afweten. Volgens student Kenny Motte reed de auto daarvoor nochtans prima, 'maar je koopt zo'n wagen natuurlijk niet in een standaardpakket'. Even later is het euvel verholpen en rijdt de bolide alsnog een voorzichtig proefritje.

Van 15 tot 19 mei neemt het team met de wagen deel aan de Shell Eco-marathon in Rotterdam. Twee jaar geleden behaalde de VUB nog de achtste plaats, maar vorig jaar slaagde het team er niet in de race uit te rijden. 'Door ons beperkte budget kunnen we ook niet mikken op een echte topplaats', weet Motte. 'Er zijn zelfs twee teams bij die voor een weglicentie zullen gaan. Wij richten ons vooral op een zo energie-efficiënt mogelijke prestatie.' (JDW)

Lees meer over:

Onze partners