Eerlijke handel geraakt uit niche

Een op de drie Belgische gezinnen koopt Fairtrade producten.

Uit de aankopen van zowat 4.000 gezinnen blijkt dat de eerlijke handel een ruime afzet vindt ondanks de crisis. Een op de drie gezinnen koopt Fairtrade producten. Dat is een stijging van 17 procent in vergelijking met 2008 toen een op de vier gezinnen dergelijke producten kochten. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau GFK België voor Max Havelaar.

Vooral rietsuiker, ijsjes, bloemen en wijn scoren goed bij de consument. De afzet van traditionele producten zoals koffie en bananen groeide nog maar in mindere mate dan voorheen.

De marktwaarde van Fairtrade producten in 2009 wordt geschat op 52 miljoen euro. Het onderzoek stelt dat er nog heel wat groeikansen zijn voor de eerlijke handel.

Momenteel zijn de belangrijkste afnemers gepensioneerden en goede verdieners met jonge kinderen. Mogelijke nieuwe doelgroepen zijn singles, de ‘medioeren’ waarvan de kinderen net het huis uit zijn en tweeverdieners zonder kinderen.

GFK zocht ook uit waarom mensen Fairtrade kopen. Uit rondvraag blijkt dat de Belg het meest wakker ligt van de honger en armoede in de wereld. Ook milieu en klimaat, kinderarbeid en onderwijs horen tot de motivaties. Dat zijn de problemen waarop Fairtrade een antwoord probeert te bieden.

Beschikbaarheid

Volgens het onderzoek is het noodzakelijk om de beschikbaarheid en zichtbaarheid van Fairtrade producten in de winkels te verbeteren want een op vier ondervraagden geeft dit als reden waarom ze de goederen niet kopen.

De supermarktketens Delhaize, Carrefour, Colruyt en Lidl vormen samen een aandeel van 60 procent op de Fairtrademarkt en tekenen zelfs groeicijfers tot 28 procent op.

Uit de jaarlijkse Dimarostudie blijkt dat 72 procent van de Belgische bevolking vertrouwd is met het concept eerlijke handel. Dat tegenover 66 procent in 2008. Zestig procent associeert Fair Trade met het logo en 80 procent kent het keurmerk Fairtrade/Max Havelaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content