Vals bericht over dood Jiang Zemin komt tv-zender duur te staan

05/12/11 om 10:52 - Bijgewerkt om 10:52

Asia Television (ATV), een televisiezender in Hongkong, moet een boete van meer dan 38.000 Amerikaanse dollar (zowat 28.300 euro) betalen, omdat de zender verkeerd had bericht dat de voormalige Chinese leider Jiang Zemin overleden was.

Vals bericht over dood Jiang Zemin komt tv-zender duur te staan

© Belga

Dat meldt mediawaakhond Broadcast Authority in een rapport. Het rapport gewaagt van klachten over inaccurate nieuwsberichten en laattijdige verbeteringen van feitelijke fouten bij de omroep. Door het foutieve bericht over de 85-jarige voormalige Chinese president zagen Leung Ka-wing, vicevoorzitter van ATV, en zijn assistent Tammy Tam Wai-yee zich genoodzaakt op te stappen.

Geruchten

Nadat Jiang Zemin de feestelijkheden ter gelegenheid van de 90e verjaardag van de Chinese Communistische Partij gemist had, deed het gerucht over de dood van de man de ronde in het land. Op 6 juli stuurde ATV dan het foutieve bericht in de ether. Een dag later verwees het Chinese persagentschap Xinhua het verslag naar de prullenmand en noemde het "pure geruchten".

In oktober woonde Zemin in Peking de viering van de honderdste verjaardag van de revolutie in 1911 bij. Toen werd het keizerlijke bewind in China omvergeworpen en de Republiek China uitgeroepen. (Belga/RDM)

Onze partners