Poetin liquideert Russisch staatspersagentschap

09/12/13 om 17:49 - Bijgewerkt om 17:49

Bron: Knack

De Russische president Vladimir Poetin heeft per decreet besloten het staatspersagentschap RIA Novosti op te heffen. In de plaats van het persbureau komt een nieuw internationaal informatieagentschap Rossija Sevodnja (Rusland Vandaag, red).

Poetin liquideert Russisch staatspersagentschap

Vladimir Poetin © Reuters

Volgens de oekaze van Poetin moet dat agentschap "het buitenlandse publiek informeren over de Russische politiek, het leven en de maatschappij". Als officiële reden voor de liquidatie geeft het Kremlin "besparingen" en een efficiëntere werking van de staatsmedia op.

Ook de radiozender Golos Rossii (Stem van Rusland, red) wordt geliquideerd en opgenomen in Rossija Sevodnja. Het nieuwe agentschap komt in het huidige hoofdkwartier van RIA in Moskou en zal geleid worden door de 59-jarige Kremlingetrouwe journalist Dmitri Kiseljov. Hij is omstreden omwille van zijn soms anti-Westerse en homofobe uitlatingen. Tijdens de financiële crisis van Cyprus vergeleek hij het beleid van Duits bondskanselier Angela Merkel nog met de onteigening van de joden door de Duitse facisten onder Adolf Hitler.

De beslissing kadert in een "reeks wijzigingen in het Russische nieuwslandschap, die neigen naar een versteviging van de staatscontrole in de al sterk gereguleerde mediasector", zo stelt RIA Novosti op haar website. Het persagentschap was de laatste vijf jaar uitgegroeid tot het grootste internationale mediabedrijf van Rusland, met multimediadiensten in verschillende talen zoals het Engels, Arabisch, Duits, Frans en Chinees. In 2011 had het agentschap een budget van 109 miljoen dollar (bijna 80 miljoen euro).

Economisch efficiënter

Sergej Ivanov, hoofd van de presidentiële administratie, zei dat RIA geherstructureerd wordt om economisch efficiënter te worden en het bereik te vergroten. Het agentschap moet een "meer rationeel gebruik van openbare fondsen" maken.

Journalisten van het agentschap zeiden dat hoofdredactrice Svetlana Mironjoek RIA Novosti transformeerde in het meest vrije mediabedrijf in handen van de Russische staat. Ook de Britse omroep BBC bericht dat, hoewel het een staatspersagentschap is, het zowel de standpunten van de Russische oppositie als het Kremlin aan bod liet en voor de regering moeilijkere onderwerpen niet uit de weg ging. Afgelopen zomer kortte het Kremlin het budget van RIA Novosti sterk in, wat leidde tot speculaties dat het Kremlin ontevreden was met de redactionele koers.

Rossija Sevodnja betekent "Russia Today" in het Engels, maar het nieuwe agentschap heeft geen officiële banden met het Engelstalige televisiestation dat tot 2010 dezelfde naam droeg. Sindsdien heet het RT. Volgens analisten zou de naam nu kunnen veranderen.

Het decreet van Poetin omvat ook reorganisaties van andere mediabedrijven, zoals de officiële regeringskrant Rossijskaja Gazeta. De hoofdredacteurs van de betrokken media zijn verrast door de 'Oekaz'. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners