OESO: 'Leerlingen die meest met computer werken, hebben slechtste resultaten'

15/09/15 om 02:03 - Bijgewerkt om 02:03

Om leerlingen vertrouwd te maken met het gebruik van informaticatechnologie (ICT) en om de digitale kloof te dichten, kunnen scholen beter het niveau van begrijpend lezen en rekenen van hun leerlingen opkrikken dan te investeren in computers en internetverbindingen.

OESO: 'Leerlingen die meest met computer werken, hebben slechtste resultaten'

Tibetaanse leerlingen: minder computerles, maar betere kennis van wiskunde en computers dan wie meer tijd met de computer doorbrengt © BELGA

Dat is de verrassende conclusie van een studie die de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) uitvoerde in 31 landen, van China, over Europa, tot de VS. De studie, die digitale kennis analyseert, is "de eerste in haar soort"

Als elke leerling een basisniveau in begrijpend lezen en wiskunde bereikt, zal dat "in onze digitale wereld meer bijdragen tot gelijke kansen dan simpelweg de toegang tot hoogtechnologische apparaten en diensten te vergroten of te subsidiëren", zegt de studie.

Veel computer, slechtste resultaten

In 2012 had 96 procent van de 15-jarige leerlingen uit de OESO-landen een computer. Slechts 72 procent gaf aan dat ze op school een computer gebruikten. Volgens de studie halen leerlingen met een matig gebruik van computers op school iets betere resultaten dan de leerlingen die slechts zelden op school met de computer werken.

Maar die leerlingen die de pc op school zeer vaak gebruiken halen veel lagere resultaten, zelfs rekening houdend met hun socio-demografische achtergrond. Ze behalven ook veel slechtere resultaten dan de leerlingen die zelden met een computer werken.

Fijne lijn

Het rapport, met als titel 'Students, Computers and Learning: Making The Connection' toont dat die landen die aanzienlijk investeerden in ICT in het onderwijs "geen enkele opvallende verbetering" lieten optekenen in de PISA-resultaten (PISA is een examen dat 15-jarigen afleggen in OESO-landen).

Er is, suggereert het rapport, een fijne lijn tussen waar technologie helpt en waar ze schaadt.

In een aantal van de toplanden in wiskunde en digitale kennis, zoals Zuid-Korea en China, wordt relatief weinig van computers gebruik gemaakt bij het onderwijs.

Landen die het meest van technologie en computers gebruik maken, zien de schoolresultaten voor begrijpend lezen achteruitgaan.

Een oplossing biedt het rapport niet aan. Leraars die echt op de hoogte zijn van computers, is een eerste stap. Zij kunnen de goede en de slechte kanten aan gebruik van computers inschatten, zodat het niet alleen een kwestie wordt van tijd aan de computer doorbrengen, maar wat men in die tijd wil bereiken.

(Belga/RR)

Lees meer over:

Onze partners