Nieuwe treintunnel geopend tussen Europa en Azië

© REUTERS

Turkije hoopt met de aanleg van een spoortunnel onder de Bosporus het fileleed in Istanboel te verzachten.

In Turkije wordt een spoortunnel geopend onder de Bosporus, de zeestraat die Europa van Azië scheidt ter hoogte van de stad Istanboel. Dat meldt de omroep BBC. De Marmaray-tunnel moet een antwoord bieden op de enorme verkeersproblemen in de Turkse stad.

De ondergrondse treinverbinding wordt meteen de eerste tunnel ter wereld die twee continenten met elkaar verbindt. Bij het ontwerp en de bouw is bijzondere aandacht besteed aan de bestendigheid ervan tegen aardbevingen.

Drukke metropool

Volgens de Turkse autoriteiten zal de Marmaray-tunnel dagelijks worden gebruikt door meer dan 1,5 miljoen passagiers. Met de komst van de verbinding zou het aantal files in de stad met zo’n 20 procent moeten afnemen. Met een bevolking van meer dan 13 miljoen inwoners is Istanboel een van de grootste en drukste metropolen ter wereld.

De spoortunnel is 13 kilometer lang en gaat op sommige punten 62 meter onder de grond. Daarmee is het gelijk de diepste tunnel ter wereld. Het duurt ongeveer vier minuten, voordat passagiers ermee de overkant van de Bosporus bereiken.

Historisch

De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan heeft zich jarenlang ingezet voor de nieuwe tunnel. De werkzaamheden hadden eigenlijk al afgerond moeten zijn in 2009, maar door de vondst van een haven uit de tijd van de Romeinse keizer Theodosius liep het project veel vertraging op. De treintunnel wordt nu ingehuldigd op de 90ste verjaardag van de Turkse republiek.

Het idee voor een ondergrondse verbinding tussen het Europese en het Aziatische deel van Turkije stamt eigenlijk al uit 1860. Als bedenker ervan geldt de Ottomaanse sultan Abdoel Medjid. Er wordt daarnaast ook nog gewerkt aan een autotunnel onder de Bosporus. (YD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content