Nieuwe regels in IS-bolwerk Mosul: ‘Verplichte baard is deel van strategie, niet religie’

© belga

In het door Islamitische Staat (IS) gecontroleerde Mosul wordt de nieuwe maand ingeluid met nieuwe regels: mannen moeten voortaan hun baard laten staan. ‘Dit staat los van religie, ze willen zich mengen onder de bevolking’, klinkt het.

Het Iraakse Mosul wordt nu zowat een jaar gecontroleerd door de terreurbeweging Islamitische Staat (IS). Hun beleid krijgt met het aanbreken van een nieuwe maand ook nieuwe regels. Vanaf 1 juni worden mannelijke inwoners verplicht hun baard te laten staan. Zo bericht Agence France-Presse op basis van anonieme getuigenissen.

Experiment

De tweede grootste stad van Irak telde ooit een bevolking van rond de twee miljoen. Maar ook na de intrede van IS zou Mosul nog een grote burgerbevolking hebben, wat luchtaanvallen door de internationale coalitie onder leiding van de Verenigde Staten bemoeilijkt.

Mosul is meer dan een militair bastion, schrijft AFP. In de stad experimenteert IS met het uitbouwen van een staat. Alles wordt er door de terreurgroep gereguleerd: van onderwijs tot de openingsuren van winkels. Maar ook uiterlijke kenmerken van de inwoners ontkomen niet aan het strikte beleid.

‘Wat kappers vandaag doen, het scheren en trimmen van baarden van mannen, is een zonde’, stond volgens het persagentschap te lezen op een pamflet. Daarbij werden nog citaten van de profeet Mohammed aangehaald om de nieuwe regel te ondersteunen. ‘Dankzij onze broeders van de islamitische politie, wordt een bevel uitgedragen om het scheren van baarden te verbieden en overtreders te arresteren.’

Een IS-strijder in de Iraakse stad Mosul.
Een IS-strijder in de Iraakse stad Mosul.© REUTERS

Stad niet verlaten

Een regel die niet voor alle mannen evident blijkt te zijn. AFP sprak met een achttienjarige bij wie de baardgroei wat achterloopt. ‘Ik ben bang, omdat ze meedogenloos omgaan met wie hun bevelen negeert of tegenstaat’, vertelde hij het persagentschap. ‘Mijn werk in een bakkerij betekent dat ik elke dag het huis uit moet en met IS-militanten moet omgaan.’

Een andere getuige, een taxichauffeur in het oosten van de stad, zegt nooit een baard of snor te hebben kunnen verdragen vanwege de huiduitslag die hij daarvan krijgt. Medische rapporten konden de religieuze politie niet overtuigen: ‘Een van hen vertelde me, dat ik beter thuis bleef als ik me scheerde.’

Vluchten is geen optie voor de man: wie de stad wil verlaten, heeft toestemming nodig van de terreurbeweging en moet documenten indienen om te bewijzen dat ze in het bezit zijn van bijvoorbeeld onroerend goed of een nieuwe auto. Die zaken worden dan in beslag genomen als de aanvrager niet naar Mosul terugkeert tegen de opgelegde deadline.

‘Om mijn familie veilig te stellen, heb ik de keuze tussen ziek worden en het riskeren van zweepslagen of een arrestatie’, besloot de man tegenover AFP.

De Bosnisch-Oostenrijkse Samra Kesinovic (16) en Sabina Selimovic (15) sloten zich aan bij Islamitische Staat (IS).
De Bosnisch-Oostenrijkse Samra Kesinovic (16) en Sabina Selimovic (15) sloten zich aan bij Islamitische Staat (IS).© Twitter

Menselijk schild

Volgens de inwoners van Mosul heeft de nieuwe baardregel echter niets te maken met religie, maar meer met een nieuwe strategie. ‘We weten allemaal wat Daesh (Arabisch acroniem voor IS) probeert te bereiken met deze onaanvaardbare wetten waarbij vrouwen gesluierd moeten zijn en mannen een baard moeten groeien’, verklaarde een lerares. ‘Ze willen van iedereen een menselijk schild maken. Met de nakende militaire operaties om Mosul terug te winnen, willen ze zich onder de bevolking mengen.’

Een voormalig lid van de veiligheidsdiensten dat nog steeds in Mosul woont, beaamde hetzelfde tegenover AFP. Volgens hem proberen IS-militanten de laatste maanden niet te hard op te vallen. ‘Zo gebruiken ze bijvoorbeeld geen militaire voertuigen en vlaggen meer, maar burgerwagens zonder kenteken. Deze nieuwe regel ligt in dezelfde lijn. Ze willen zich verstoppen tussen het volk.’ (WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content