Hans Vanhaelemeesch

Mysterieuze verdwijning Boeing met 239 inzittenden: 10 goede redenen om toch met het vliegtuig te reizen

Hans Vanhaelemeesch Woordvoerder Jetair

De mysterieuze verdwijning van een Boeing 777 met 239 inzittenden is geen goed nieuws voor mensen met vliegangst. Toch blijft vliegen een veilige en comfortabele manier van reizen. Hans Vanhaelemeesch, woordvoerder van Jetair, kent 10 goede redenen om met het vliegtuig te reizen.

10 goede redenen om met het vliegtuig te reizen

1. De snelste manier om je te verplaatsen

Vliegen is ontegensprekelijk de snelste manier om je te verplaatsen, wanneer je over middellange of lange afstand reist. Vliegen heeft de manier waarop wij tegen de wereld aankijken, grondig veranderd. De hele wereld ligt binnen bereik, of het nu voor toerisme, zaken of bezoek aan familie of vrienden is.

2. De meest comfortabele manier van reizen

De kaart lezen, verloren rijden, continu geconcentreerd moeten blijven of vechten tegen vermoeidheid… Mijn auto, mijn vrijheid. Maar meteen ook een vervoermiddel dat niet zonder nadelen of risico’s is. Niets daarvan wanneer je als passagier vliegt. Je leest wat, bekijkt een film, eet wat of slaapt. Je wordt bediend en kiest daarbij vaak zelf hoe ver je daarin wil gaan.

3. Vliegen is het veiligste verkeersmiddel

De voorbije 5 jaar waren er jaarlijks gemiddeld 572 dodelijke slachtoffers te betreuren bij vliegtuigongevallen, wereldwijd. Het autoverkeer eist wereldwijd jaarlijks ongeveer een half miljoen dodelijke slachtoffers. In België waren er dat in de voorbije 5 jaar gemiddeld 826 per jaar. En dat terwijl er jaarlijks wereldwijd ongeveer 3 miljard passagiers vliegen.

4. De magie van het vliegen

Het is zo oud als de droom van Icarus. De mens die de zwaartekracht wil overwinnen om te vliegen. Ondanks de democratisering van de luchtvaart blijft die magie bestaan. Piloten vinden hun cockpit nog altijd de mooiste werkplek ter wereld. Aan het ontwerpen van de passagierscabine van de nieuwe Dreamliner bij voorbeeld, werkten psychologen mee. Een spel van kleuren, ruimte en grotere ramen, moet de reiziger opnieuw meer het gevoel geven tussen de wolken te vliegen.

5. Een sterk gereglementeerde business

Na een grondige opleiding en examens krijgt een piloot z’n vlieglicentie slechts voor een beperkte duur. Hij wordt jaarlijks medisch getest, moet slagen voor halfjaarlijkse tests en voldoende vlieguren kunnen voorleggen. Alleen dan komt hij – of zij – in de cockpit van een commercieel vliegtuig. Met een 2e piloot die continu over zijn schouder meekijkt. Ook vliegtuigen, onderhoud, procedures, vluchtgegevens,… worden door de luchtvaartautoriteiten streng gecontroleerd en gearchiveerd.

6. Waar kan je taxfree shoppen ?

De mogelijkheden om taksvrij te shoppen zijn – bij voorbeeld sinds het wegvallen van ferrydiensten uit onze kusthavens – serieus verminderd. Wie vliegt, krijgt de kans om zowel in de luchthaven als aan boord producten te kopen tegen verminderd tarief. Onderschat het aantal reizigers niet dat bepaalde aankopen uitstelt om die taksvrij te doen bij een volgende passage in een luchthaven.

7. Een sterk georganiseerde verkeersleiding

Voorsorteren, ritsen, verkeersagressie of haantjesgedrag, voorrang van rechts,… Niets daarvan in de luchtvaart waar routes, vlieghoogtes, snelheid, vertrek- en aankomsttijden gedicteerd worden door de luchtverkeersleiding. Op elk moment weet men waar je vliegtuig zich bevindt tegenover het andere luchtverkeer. Ook de electronische innovaties die vliegtuigen op dat vlak hebben gekend, zijn geïnspireerd door veiligheid.

8. Vliegangst kun je overwinnen

Heb je toch vliegangst ? Je bent niet alleen ; 1 op 3 heeft er last van. De oorzaken kunnen divers zijn. Claustrofobie, angst om controle uit handen te geven, negatieve ervaringen uit het verleden,… Maar vliegangst kun je overwinnen. Het kenniscentrum vliegangst “Freesky” bvb. geeft je inzicht in de basis van luchtvaarttechniek, psychologie en technieken om vliegangst onder controle te houden.

9. Vliegtuigmaaltijden : strakke normen

We vallen in herhaling. Ook het bereiden van vliegtuigmaaltijden, het transport ervan en de houdbaarheidsdatum zijn strikt gereglementeerd en onderworpen aan strenge controles, die in andere horecasectoren meestal hun gelijke niet kennen. Toegegeven : smaken op grote hoogte verschillen, maar zelfs op 10 km hoogte kun je je culinair laten verwennen.

10. Een milieubewust vervoermiddel

Moderne passagiersvliegtuigen verbruiken ongeveer 2,6 tot 2,7 liter brandstof per passagier per 100 kilometer en stoten dus minder gassen uit. Doe de test : hoeveel verbruikt jouw wagen ?

Luchtvaart tekent voor 2% van de menselijke CO2-uitstoot. Peanuts in vergelijking met de uitstoot bij het opwekken van elektriciteit, de bouwnijverheid en industrie, en het verkeer over de weg.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content