Mediawet tegen buitenlandse inmenging in Rusland

Vladimir Poetin © Belga

In Rusland is een wet goedgekeurd die het aantal buitenlandse aandeelhouders in nationale mediabedrijven beperkt. Vooral Disney Channel en de magazines Cosmopolitan en Playboy dreigen slachtoffer te worden van de wet die Rusland tegen buitenlandse inmenging moet beschermen.

De Doema, de Russische Tweede Kamer, heeft een wet goedgekeurd waardoor het aantal buitenlandse aandeelhouders in nationale mediabedrijven wordt beperkt. Met de nieuwe wet wil het Russisch parlement het land beschermen tegen buitenlandse inmenging. Daardoor dreigen grote onafhankelijke media te verdwijnen.

Enkel uitzondering voor ex-Sovjetlanden

Volgens de nieuwe wet mogen buitenlanders niet meer dan 20 procent eigenaar zijn van om het even welk Russische mediabedrijf en mogen ze niet langer nieuwe bedrijven oprichten. Momenteel ligt die beperking nog op 50 procent voor radio- en televisiestations.

Hoewel de wet op heel wat kritiek van binnen- en buitenlandse journalisten en mediawaakhonden kon rekenen, wijzigden de parlementsleden amper iets aan het voorstel. Slechts twee parlementsleden stemden tegen. Het enige amendement dat werd ingediend, maakt een uitzondering voor media-organisaties zoals Mir TV, waar meerdere voormalige Sovjetlanden aan meewerken.

Dinsey Channel en Playboy

Volgens analisten zijn het vooral de entertainmentbedrijven, waarvan Disney Channel en de magazines Cosmopolitan en Playboy de meest lucratieve zijn, die het slachtoffer dreigen te worden van de nieuwe wet. Daarnaast verwachten ze geen overdracht van deze bedrijven van buitenlandse naar Russische handen maar eerder het opdoeken van de bedrijven omdat de buitenlanders hun geld wegtrekken uit Rusland.

Als de wet ook wordt goedgekeurd door de Federatieraad en de president Vladimir Poetin, dan wordt ze vanaf januari 2016 van kracht. Maar mediabedrijven krijgen daarna nog 13 maanden om de wet toe te passen. (Belga/WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content