Hoe IS en Al-Nusra strijders lokken met 'foodporn'

14/05/15 om 07:51 - Bijgewerkt op 13/05/15 om 11:12

Terreurorganisaties IS en Al-Nusra (Al-Qaeda) voeren een propagandaoorlog uit op sociale media. Door foto's te verspreiden van overvloedige maaltijden, willen ze het goede leven van hun strijders belichten.

Hoe IS en Al-Nusra strijders lokken met 'foodporn'

Maaltijd Syrische rebellen © Reuters

Op sociale media zijn de terreurgroepen IS en Al-Nusra (aftakking van Al-Qaeda) in een propagandastrijd verwikkeld om de aanhang van potentiële strijders. Om te tonen hoe goed het leven wel niet is eens aangesloten bij IS of Al-Nusra verspreidden beide groepen foto's en video's van heerlijk ogende maaltijden. Dat schrijft The Week.

(Jabhat) Al-Nusra, de Syrische tak van Al-Qaeda, verspreidde onlangs een video waarop te zien is hoe leden een uitgebreide en luxueuze maaltijd voorgeschoteld krijgen.

Waarop IS niet wilde achterblijven. Op de officiële Twitter-account verschenen niet veel later gelijkaardige foto's. Een groots banket met verschillende soorten lekkernijen en genietende strijders werd veelvuldig gedeeld. Beide groepen gebruiken daarvoor dezelfde hashtag. Vrij vertaald: 'ontspannende jihad.'

Hongersnood

Deze foto's staan in schril contrast met de berichten en foto's die ons bereiken over de voedselschaarste en honger in het Palestijnse vluchtelingenkamp Yarmouk dat op 1 april werd bezet door IS. Het kamp was ooit een bloeiende buurt en thuis van zo'n 150.000 Palestijnse vluchtelingen en Syriërs. Yarmouk raakte echter verwikkeld in de burgeroorlog en werd gedurende meer dan een jaar bezet door het regime van presidentBashar al-Assad. Zo waren er berichten over hongersnood in het kamp waar inwoners gras en honden - zelf vel over been - aten om te overleven.

Volgens The Washington Post is de situatie in het kamp door de komst van IS nog verslechterd. 'De miserie werd een nachtmerrie', klinkt het.

'De honden van het kalifaat eten vlees, terwijl de Syriërs sterven van ontbering', luidt het bijschrift.

Concurrenten

Hoewel Al-Nusra eveneens ijvert voor één islamitisch rijk, staat deze afsplitsing van Al-Qaeda lijnrecht tegenover IS. Een opvallend verschil is dat al-Nusra, in tegenstelling tot IS, minder afhankelijk is van buitenlandse strijders. Al-Nusra ziet samenwerking met andere rebellen als de snelste weg naar invloed, IS daarentegen ziet zichzelf als een staat waarin anderen zich moeten onderwerpen. In het verleden keurde Al-Qaeda de gruwelijke werkwijze van IS af.

Propagandaoorlog

De foto's met bijhorende hashtag zijn een zoveelste stap in de propagandaoorlog van IS. 'De communicatieoorlog heeft IS al gewonnen', aldus Jeroen Wils, criminoloog en mede-eigenaar van PR-bedrijven Bepublic en Bereal.

De propaganda van IS valt op te delen in twee categorieën: enerzijds berichten om mensen te ronselen en anderzijds berichten om mensen bang te maken. Deze voedselfoto's passen duidelijk in de eerste categorie. (AVE)

Lees meer over:

Onze partners