De Fyra rijdt weer... om roest te voorkomen

07/09/13 om 08:32 - Bijgewerkt om 08:33

De Nederlandse Spoorwegen rijden opnieuw met de Fyra om te voorkomen dat de trein gaat roesten of onderdelen vast komen te zitten.

De Fyra rijdt weer... om roest te voorkomen

© Belga

De NS heeft negen treinen van het model V250 gekocht, maar één daarvan is zo zwaar beschadigd dat hij niet meer kan rijden. De accu daarvan is uitgebrand.

De andere acht zullen volgens de Nederlandse omroep NOS eens in de week zonder passagiers rijden van de werkplaats in Amsterdam Watergraafsmeer naar Maarssen en terug.

Volgens de NS mogen de treinen rijden, in afwachting van de juridische afhandeling met bouwer AnsaldoBreda. De NS benadrukt dat de treinstellen niet commercieel gebruikt zullen worden.

Nadat er gebreken aan de treinen waren geconstateerd, besliste de NS ze niet meer te laten rijden tot de mankementen waren verholpen. In juni besloot het bedrijf helemaal te stoppen met de Fyra.

De Italianen stelden eerder dat de problemen met de Fyra werden veroorzaakt door onverantwoord gebruik door de NS. Inmiddels lopen er diverse rechtszaken tussen de NS en AnsaldoBreda.

Lees meer over:

Onze partners