Crash A320: 'Passagiers en crew zijn waarschijnlijk allemaal in slaap gevallen'

25/03/15 om 14:53 - Bijgewerkt om 14:53

De oorzaak van de crash van de Airbus A320 in de Alpen is nog steeds niet gekend. Maxime Wauters, piloot en veiligheidsofficier bij het privé jetbedrijf ASL, vindt dat het ongeval zeer sterk op een vroegere crash lijkt.

Crash A320: 'Passagiers en crew zijn waarschijnlijk allemaal in slaap gevallen'

© Reuters

Wat is volgens u de meest aannemelijke hypothese voor het ongeval ?

Ook al is het is zeer vroeg om al hypotheses naar voor te brengen herinnert deze crash me aan een ander ongeval dat in 2005 gebeurde. Het ging om een Boeing 737 van het Cypriotisch bedrijf Helios dat nabij Athene was neergestort en waarbij 121 mensen het leven lieten.

De luchtdruk was weggevallen. Door het gebrek aan zuurstof was iedereen in het toestel in slaap gevallen, met inbegrip van de crewleden. Er werden jachtvliegtuigen gestuurd om te zien wat er gaande was aangezien de piloten niet meer antwoordden op de radio-oproepen. Die hadden vastgesteld dat iedereen bewusteloos was en hadden niets kunnen doen. Het vliegtuig stortte neer toen het geen brandstof meer had. De crash van het vliegtuig van Germanwings en de gelijkmatige daling van het vliegtuig doen me denken aan hetzelfde soort technisch probleem.

Ontploft het vliegtuig niet in geval van depressurisatie?

Er bestaan twee soorten depressurisatie. Een explosieve en een trage. Als de depressurisatie explosief is, omdat een deur opengaat of er bijvoorbeeld een raampje breekt, is er een groot klapgeluid te horen, vult de cockpit zich met mist en ontploffen de oren door het plotse wegvallen van de luchtdruk. Maar piloten zijn getraind om daarop te reageren.

Delen

Als je een vliegtuig leert besturen wordt er op gehamerd dat in geval van panne communiceren op de laatste plaats komt.

Bij een trage depressurisatie is het systeem voorzien om de piloot te waarschuwen omdat het onzichtbaar is. In 2005 was het wegvallen van de luchtdruk te wijten aan een fout. De piloten waren vergeten de automatische luchtdrukregeling in te schakelen en iedereen was in slaap gevallen. Het ging wel om een minder geavanceerd toestel dan de Airbus A320.

Hoe verklaart u dat de piloten geen enkel noodsignaal uitzonden ?

Als je een vliegtuig leert besturen wordt er op gehamerd dat in geval van panne communiceren op de laatste plaats komt. Eerst moet je omgaan met de panne en je ervan verzekeren dat het vliegtuig vliegt. Daarna moet je besturen en dus de route bepalen. Als laatste moet je met de grond communiceren. De piloten hebben waarschijnlijk geen tijd gehad om een noodsignaal uit te zenden.

Waarom is het vliegtuig dit keer beginnen dalen terwijl dat in 2005 niet het geval was ?

Er zijn twee verklaringen. Ofwel hebben de piloten de tijd gehad een noodlanding in te zetten voor ze in slaap vielen. Ofwel is het vliegtuig vanzelf beginnen dalen omdat het een luchtdrukprobleem in de cockpit vaststelde.

Vliegtuigen zijn vandaag intelligent genoeg om dat soort manoeuvres alleen uit te voeren. Helaas kan een vliegtuig geen rekening houden met het reliëf. In de Alpen ligt de minimale veiligheidshoogte zeer hoog, tussen 14 en 16.000 voet of meer dan 4.000 meter.

Lees meer over:

Onze partners