Bart De Waele : "Twitter is als seks. Je moet het proberen om te weten wat het is"

06/05/11 om 09:05 - Bijgewerkt om 09:05

Bart De Waele is zaakvoerder van een bedrijf dat andere bedrijven helpt om aanwezig te zijn op sociale netwerken. Hij vult de dode momenten in zijn dag met Twitter.

Bart De Waele : "Twitter is als seks. Je moet het proberen om te weten wat het is"

Bekend op Twitter (deel 21)

Ze hebben niet meer dan 140 tekens nodig om zich uit te drukken. De ene brengt nieuws heet van de naald, de andere deelt gedachten die de moeite van het denken waard zijn. Nog een andere vertelt banale dingen over zichzelf of nog banalere dingen over anderen. Ze hebben één ding met elkaar gemeen: ze worden gevolgd. In een nieuwe reeks stelt Knack.be iedere dag een bekende Twitteraar voor. Vandaag Bart De Waele.

Naam: Bart De Waele
Twitternaam: @netlash Twittert sinds: 25 februari 2007
Tweet: "If you haven't started a company, really gambled your resume and your money and maybe even your marriage, you're no pirate." Arrrr!

Bart De Waele: "Ben je al eens nagegaan hoeveel dode momenten je hebt op een dag? Als je staat te wachten bij de koffiemachine of het kopieerapparaat bijvoorbeeld. Die momenten vul ik op met Twitter."

Waarom twittert u? Bart De Waele: "Omdat het bij mijn werk hoort. Ik ben onder meer zaakvoerder van Talking Heads. Dat is een bedrijf dat andere bedrijven helpt om aanwezig te zijn op sociale netwerken. Daarvoor moet je zelf ook begrijpen wat sociale netwerken zijn. Toen ik een Twitter account aanmaakte, was het nog een hype, maar ik wilde weten hoe het precies werkte. De beste manier om dat te weten te komen is door eraan deel te nemen. Twitter is zoals seks. Je moet het proberen om te weten wat het is."

"In het begin vond ik Twitter maar niks. Ik vond het onduidelijk en vond dat er geen meerwaarde aan zat. Toen ben ik een paar maanden niet op Twitter geweest, maar op een bepaald moment wilde ik het dan toch weer eens proberen. Vrienden en collega's van me bleven maar bezig over hoe interessant Twitter was."

"Twitter is een ideale online stroom aan nieuwsberichten. Je selecteert de mensen en bronnen die je interessant vindt, en je kunt zo zien wat er leeft. Ja kan Twitter ook gebruiken om dingen te zoeken. Als ik wil weten wat de hoofdstad van Estland is, dan zoek ik dat op via Google. Maar als ik wil weten waar er in mijn buurt een goeie loodgieter woont, kan Google mij niet helpen. De zoekmachine weet waar de loodgieters zijn, maar niet of ze goed zijn in hun vak. Daar kan ik dan sociale media voor gebruiken."

"Je kan dat ook gaan vragen aan de toog op café, maar dan moet je eerst al naar het café gaan. En dan kun je alleen maar praten met de mensen die aanwezig zijn in dat café. Als ik het op Twitter zet, verlies ik geen tijd en kan heel de wereld het lezen."

"Nog een reden om sociale media te gebruiken is om zelf informatie te verspreiden. Als er bij ons in het bedrijf vacatures zijn, verspreid ik die enkel nog via sociale media. Ik verwacht niet dat de mensen die mij volgen komen solliciteren, maar zij kunnen mij wel helpen aan goeie werkkrachten. Bijna alle sollicitatiemails die hier binnenkomen beginnen met 'via een vriend zag ik dat u iemand zoekt'. Dat is heel handig."

Wie volgt u zelf?
Bart De Waele: "Ik volg meer dan 4.000 mensen. Ik bekijk hun tweets natuurlijk niet allemaal tegelijk, maar ik deel hen op in lijsten per thema. Bijvoorbeeld mensen uit mijn sector. Dan bekijk ik die lijst wanneer ik nieuws uit mijn professionele omgeving wil."

"Natuurlijk kan ik niet alles volgen wat op Twitter wordt gezegd, maar dat hoeft ook niet. Als je een brandslang gaat behandelen als een kraan dan verzuip je. Daarom dat ik met lijsten werk."

Krijgt u veel respons op Twitter?

Bart De Waele: "Omdat ik er professioneel mee bezig ben, hou ik het beter bij dan de meeste mensen. Ik kan zeggen dat ik een click trough ratio heb van 5%. Dat wil zeggen dat 5% van mijn volgers ook effectief op een link klikken als ik er eentje post. Dat klinkt niet veel, maar het is logisch dat dit cijfer hoger ligt bij iemand die maar 100 volgers heeft. En daarbij: als je gaat kijken naar die ratio bij banners, dan is 5% hallucinant hoog. Het is maar hoe je het bekijkt." (NC)
Volg Bart De Waele op Twitter
Volg Knack op Twitter

Lees meer over:

Onze partners