Saoedi's in de ban van onbedekte nieuwslezeres

06/08/14 om 00:34 - Bijgewerkt om 00:34

Een kortstondig optreden van een nieuwslezeres zonder haarbedekking op de Saoedische staatstelevisie leidt tot discussies in de lokale media.

Beeld uit de uitzending

Beeld uit de uitzending © Beeld uit de tv-uitzending

Volgens de krant Gulf News heeft de woordvoerder van de Saoedische staatsradio en -televisie zich voor het "incident" verontschuldigd. Volgens hem presenteerde de vrouw een kort fragment vanuit een studio in Londen op Al Ekhbariya, de nieuwszender van de staatsomroep. "Ze bevond zich niet in een studio in Saoedi Arabië. We zullen niet tolereren dat onze waarden en het systeem van het land met voeten worden getreden." Hij kondigde aan dat hierop ook in buitenlandse studio's zou worden toegezien.

Op de Saoedische tv verschijnen wel eens ongesluierde vrouwen maar dan in westerse programma's. Maar het is de eerste keer dat een nieuwslezeres zonder hoofdbedekking het scherm haalt.

De reacties waren veelvuldig, en bijwijlen heftig, het tv-optreden werd druk bekeken op youtube, maar volgens Gulf News was het rumoer al bij al minder heftig dan kon worden verwacht, en was een deel van de respons zelfs vrij positief. Een blogger suggereerde dat de overheid het "incident" zelf had opgezet om te testen hoe hardnekkig de Saoedi's nog aan de oude regels vasthouden.

Al Ekhbariya wordt geacht de Saoedische tegenhanger van Al Jazeera te zijn. (RR)

Lees meer over:

Onze partners