'Zijn hart zat er niet in'

10/09/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:57

Hergé leende zich, zeker in het begin van zijn carrière, weleens tot de uitwerking van reclameopdrachten, vaak op basis van ideeën die hem werden aangeleverd door zijn vriend José De Launoit . Guillaume Van der Stighelen, zelf ooit tekenaar en medestichter van reclamebureau Duval Guillaume, ziet evenwel een groot kwaliteitsverschil tussen 's mans artistieke en publicitaire werk.

'Nee, een fan zou ik mijzelf niet noemen', zegt Guillaume Van der Stighelen. 'Voor Hergé voel ik meer respect dan liefde, het is meer een fascinatie dan een coup de coeur. Fan was ik van stripfiguren zoals de vroege Nero en Lambik, gasten die je kon omkopen voor een borrel en die zichzelf de grootste en de beste en de geweldigste vonden. Kuifje staat toch een beetje boven de werkelijkheid, die heeft zulke gebreken niet.'
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners