Werelddag tegen Tabak: 6 tips om te stoppen met roken

31/05/15 om 07:19 - Bijgewerkt om 08:55

Op de Werelddag tegen Tabak wordt rokers gevraagd om gedurende één dag geen sigaret op te steken om nadien finaal te stoppen. Tabacologe Romy Coomans geeft zes tips om de sigaret aan de kant te schuiven. "De e-sigaret is alvast géén goede oplossing."

Werelddag tegen Tabak: 6 tips om te stoppen met roken

Mensen die de drang voelen een sigaret op te steken, maken best een kruiswoordraadsel. © iStock

31 mei werd door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in 1989 uitgeroepen tot 'World No Tobacco Day'. Die dag roept de organisatie rokers op een volledige dag geen sigaret op te steken. Nadien is het de bedoeling dat de ze de sigaret definitief de rug toe keren.

Uit de meest recente cijfers van de WHO blijkt dat jaarlijks 6 miljoen mensen sterven aan de gevolgen van roken. 5 miljoen zijn (ex-)gebruikers, de rest sterft aan passief roken. "Dat is meteen ook de meest voor de hand liggende reden om te stoppen: de eigen gezondheid en die van de medemens", aldus Coomans. "Door niet meer te roken, vermijd je toekomstige schade, op welke leeftijd dan ook. Het is dus nooit te laat om te stoppen."

Er is een ruim aanbod aan manieren om te stoppen met roken, zo ruim dat het erg moeilijk is om door het bos de bomen nog te zien. De tabacologe maakt alvast één ding duidelijk: welk hulpmiddel iemand ook gebruikt, er is altijd begeleiding nodig van een expert. "Wij maken een persoonlijk rookprofiel: wat voor roker is iemand, wat zijn de motivaties, welke functies hebben het roken voor de persoon en zo verder. Op die manier creëren kunnen we betere hulp verlenen en kunnen de patiënten de talloze hulpmiddelen die er zijn ook correct toepassen", aldus Coomans.

1.Nicotinevervangers

"Nicotinevervangers zijn erg efficiënt, mits ze op een goede manier worden gebruikt. Er zijn mensen die gewoon een nicotinepleister kleven en verwachten dat het probleem daarmee is opgelost", legt Coomans uit. "Het kan echter zijn dat die pleister te licht of net te zwaar is voor de hoeveelheid sigaretten die iemand op dagelijkse basis rookt. Een tabacoloog onderzoekt die zaken en kan veel gerichter zeggen welke nicotinevervangers zullen werken en welke niet. Vaak blijkt een combinatie van nicotinevervangers, bijvoorbeeld een pleister en een inhaler, de beste keuze."

2. Champix en andere medicatie

"Mensen moeten steeds oppassen met medicatie om te stoppen met roken, Champix is daar een bekend voorbeeld van. In combinatie met bepaalde ziektes of andere medicatie, kan het zijn dat Champix niet werkt of negatieve effecten teweeg brengt. Een medicijn kan trouwens steeds bijwerkingen hebben en dus is de begeleiding van een tabacoloog zeker aan te raden."

3. Bezig zijn met andere zaken

"Mensen die toch de drang voelen een sigaret op te steken, maken best een kruiswoordraadsel, gaan wandelen of houden zich op een andere manier bezig. Als iemand druk in de weer is, gaat die minder aan roken denken dan iemand die zich verveelt."

4. Ademhalingsoefeningen

"Erg belangrijk is de ademhaling. Patiënten die moeite hebben om vol te houden, kunnen best wat meer letten op hun manier van ademen. Het is dan de bedoeling zeer geconcentreerd te letten op de ademhaling: adem drie handtellen in en zes handtellen uit, dat werkt."

5. Tabakstoplijn

De tabakstoplijn is er voor mensen die meer willen weten over stoppen met roken of voor mensen die het er moeilijk mee hebben. "Bel hen dan gewoon even op en zij zullen weten wat te doen. De tabakstoplijn is wel enkel beschikbaar tussen 15 uur en 19 uur. Daarnaast zijn veel water drinken en fruit eten en goede manieren om de drang naar roken tegen te gaan", legt Coomans uit.

6. Apps op de smartphone

"Er zijn enorm veel applicaties voor smartphones die helpen om neen te zeggen tegen de sigaret. Zo is er een app die elke dag een nieuwe tip geeft om te stoppen met roken", zegt Coomans. Er zijn eveneens applicaties die voor extra motivatie zorgen en andere toepassingen berekenen hoeveel iemand bespaart door geen sigaretten te kopen.

...De e-sigaret?

De e-sigaret wordt vaak opgegeven als hét vervangmiddel voor de sigaret, maar volgens Coomans is niets minder waar. "Er zijn e-sigaretten met of zonder nicotine en ze zijn te vinden in verschillende smaken. Die smaakstoffen kunnen echter giftig zijn, een e-sigaret is dus alles behalve gezond. Daarnaast is er ook geen extra begeleiding, wat het hele proces bemoeilijkt. Ik heb het in mijn praktijk zelfs al meegemaakt dat mensen na het gebruik van de e-sigaret meer zijn gaan roken dan voordien", aldus de tabacologe. "Het Federaal Voedselagentschap heeft eveneens verklaard dat het ongezond is. Ik schrik er telkens van wanneer ik apothekers de e-sigaret zie verkopen. Dat zou in principe echt niet mogen." (KVW)

Lees meer over:

Onze partners