Voordelen van fruit en groenten na twintig jaar nog zichtbaar

29/10/15 om 17:15 - Bijgewerkt om 17:12

Wie op jonge leeftijd vaak fruit en groenten eet kan daar 20 jaar later nog steeds de voordelen van plukken. Dat zeggen Amerikaanse onderzoekers.

Voordelen van fruit en groenten na twintig jaar nog zichtbaar

© Thinkstock

Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat wie regelmatig fruit en groenten eet tijdens de jeugd, later minder last zal hebben van verkalking van de kransslagader en zodoende minder kans maakt op hartaandoeningen. Deze mate van aderverkalking kan worden gemeten met een CT-scan.

Negen porties

Sinds 1985 werden de 2506 deelnemers aan het onderzoek gevolgd. Alle deelnemers hadden gedurende die jaren een normaal eetpatroon en verbruikten zo'n 2000 calorieën per dag.

In totaal werden de deelnemers in drie groepen ingedeeld op basis van hun fruit- en groenteverbruik. Uit de groep die het meeste fruit en groente consumeerden, aten vrouwen gemiddeld negen porties per dag. Bij de mannen lag het gemiddelde op zeven porties per dag.

Vrouwen die het minste fruit en groenten aten kwamen aan 3,3 porties per dag, mannen aan 2,6 porties.

Jonge leeftijd

Volgens de resultaten hebben de mensen uit de groep met het hoogste fruit-en groenteverbruik 26 procent minder kans om 20 jaar later aderverkalking te ontwikkelen, in vergelijking met de mensen die op jonge leeftijd het minste fruit en groenten aten.

Eerdere studies toonden al aan dat er een sterk verband bestaat tussen het eten van groenten en fruit en een verminderd risico op hartaandoeningen.

Dit is de eerste studie die aantoont dat het eten van veel groenten en fruit op jonge leeftijd ook later een zichtbaar effect heeft op de gezondheid van hart en bloedvaten.

'Mensen mogen niet wachten tot ze oud zijn om gezond te gaan eten', zegt hoofdauteur Michael D. Miedema, cardioloog aan het Minneapolis Heart Institute in Minnesota. 'Onze studie toont aan dat wat je eet tijdens je jeugd, net zo belangrijk is dan wat je eet als je ouder bent.' (IPS)

Onze partners