Smoothies versus frisdrank

26/04/12 om 20:32 - Bijgewerkt om 20:32

Is een smoothie wel zo'n gezond tussendoortje als het lijkt?

Smoothies versus frisdrank

© Thinkstock

Smoothies worden meer en meer in ons dagelijkse voedingspatroon ingebouwd. Een smoothie is een drankje dat hoofdzakelijk uit vers fruit bestaat en dat meestal bereid wordt met een blender. Het is een snelle en gemakkelijke oplossing als tussendoortje. Het kan een goede vervanging zijn voor wie niet zo dol is op fruit, maar toch de nodige vitaminen wil opnemen.

Maar is een smoothie wel zo'n gezond tussendoortje als het lijkt? Via het drinken van een smoothie worden nooit evenveel voedingsstoffen opgenomen als bij het consumeren van vers fruit. Zo gaan er bij de productie van smoothies heel wat vezels en vitaminen verloren.

Suikergehalte

Ook het suikergehalte van deze 'gezonde drankjes' wordt door vele mensen onderschat. Dit is niet enkel het geval bij smoothies, maar ook bij andere fruit -en vruchtensappen zoals puur appel- en sinaasappelsap.

Als het suikergehalte van een smoothie wordt vergeleken met het suikergehalte van frisdranken wordt duidelijk dat beide dranken aan elkaar gewaagd zijn. Een smoothie bevat per 100ml ongeveer 50kcal en 10g koolhydraten (suikers), terwijl een gemiddelde frisdrank ongeveer 45kcal en 11g koolhydraten per 100ml bevat. Het verschil tussen beiden is dus miniem.

Het gevaar bij smoothies is dat veel mensen denken dat aangezien het gezond is, het geen calorieën levert. Teveel suikerrijke drankjes drinken leveren een grote bijdrage aan het ontwikkelen van overgewicht. Het is dus niet aangeraden om dagelijks grote hoeveelheden aan vruchtensappen en smoothies te drinken. Bovendien kan een teveel consumeren van deze drankjes een schadelijk effect hebben voor het gebit.

Dit alles neemt niet weg dat af en toe een smoothie drinken gezond is. In veel gevallen zijn smoothies wel degelijk gezond, ongeacht het aantal calorieën ze leveren. Er dient wel te worden opgelet met verpakte smoothies uit de supermarkt. Zo kan het zijn dat extra suikers, kleur- en smaakstoffen worden toegevoegd. Daarom wordt een smoothie beter zelf bereid en kan deze zo natuurlijk en gezond mogelijk gemaakt worden.

Het is dus aangeraden om het gebruik van smoothies en andere vruchtensappen te beperken. Om door de dag te drinken zijn nog steeds water, thee, koffie en af en toe eens een light frisdrank de beste keuzes.

Jolien Vandenbosch

Jolien Vandenbosch is voedings- en dieetdeskundige.

Lees meer over:

Onze partners