Meer aandacht voor postnatale depressie

08/10/16 om 16:00 - Bijgewerkt om 15:59

Bron: Knack

Er komt meer aandacht voor postnatale depressie, niet alleen bij de mama's, maar ook bij de partners. Postnatale depressie worden vandaag immers nog te vaak te laat opgemerkt. Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen heeft zaterdag in Genk de campagne 'Ik hou van mama, ze hoeft niet perfect te zijn' gelanceerd.

Meer aandacht voor postnatale depressie

© Thinkstock

Met de campagne willen het Agentschap Zorg en Gezondheid en Kind en Gezin het taboe dat rond postnatale depressie heerst, doorbreken. "Tien tot twintig procent van de mama's krijgt een postnatale depressie, en vijf à tien procent van de partners", legt Leen Du Bois van Kind en Gezin uit. "Als de mama al lijdt aan een postnatale depressie, stijgt de kans dat de partner het krijgt tot 24 à 50 procent".

De campagne is bedoeld voor de ouders, hun omgeving en zorgverleners en moet op de signalen wijzen van een postnatale depressie. "Somberheid en lusteloosheid die langer dan 10 à 14 dagen na de geboorte blijven aanslepen, zijn niet meer te wijten aan zogenaamde 'babyblues'", aldus Du Bois.

Te late vaststelling

Indien vroegtijdig opgespoord, is de kans groot dat de duur van een postnatale depressie relatief beperkt kan worden. "Maar de vaststelling is dat het vandaag nog dikwijls te laat wordt opgemerkt", vertelt Du Bois. Daardoor kan een postnatale depressie soms tot een jaar na de bevalling aanslepen, in heel uitzonderlijke gevallen meerder jaren. In erge gevallen kan een postnatale depressie leiden tot opname en zware therapie.

De campagne werd zaterdag door minister Vandeurzen gelanceerd in het Huis van het Kind in Genk. Rompertjes met de boodschap 'Ik hou van mama, ze hoeft niet perfect te zijn' zullen worden uitgedeeld aan kersverse ouders. Bij Kind en Gezin hebben de hulpverleners extra vorming gekregen om de signalen snel te herkennen. Ze letten er ook al op tijdens hun contacten met gezinnen met jonge kinderen.

Minister Vandeurzen wijst op het belang van de campagne. "Deze campagne is belangrijk om het taboe rond postnatale depressie te doorbreken. Niemand hoeft perfect te zijn, ook mama's niet", aldus de minister, die hoop dat de campagne ook bijdraagt tot een realistischer beeld van ouderschap. (Belga/NS)

Onze partners