Gezondheid verbeteren? Sluit u aan bij een wandelclub

27/01/15 om 11:15 - Bijgewerkt om 11:20

Wilt u uw gezondheid op een eenvoudige en leuke manier verbeteren? Sluit u dan aan bij een wandelgroep. Wandelen niet alleen goed is voor het gewicht, bovendien daalt het cholesterolgehalte en de bloeddruk erdoor.

Gezondheid verbeteren? Sluit u aan bij een wandelclub

Wandelaar © Istock

Wie gezond wil leven, hoeft niet steeds naar ingewikkelde diëten of vermoeiende sportsessies te grijpen. Simpelweg deel uitmaken van een wandelclub zou een efficiënte manier zijn om de gezondheid te verbeteren. Dat blijkt uit een literatuurstudie waarover het wetenschapsmagazine EOS bericht.

In totaal werden 42 onderzoeken onder de loep genomen waarbij 2.000 mensen uit 14 verschillende landen aan deelnamen. De verschillende deelnemers leden aan uiteenlopen aandoeningen zoals dementie, obesitas of artritis. De conclusies waren steeds dat wandelen niet alleen goed is voor het gewicht, een daling van de bloeddruk en het cholesterolgehalte. Daarnaast nam de longcapaciteit toe en voelden de deelnemers zich minder depressief.

Diabetes

De voornaamste fysieke activiteit van slanke mensen is trouwens wandelen, en dat in een rustig tempo van minder dan 2 kilometer per uur, schrijft Jan Etienne in Bodytalk. Dat kun je moeilijk een indrukwekkende sportieve prestatie noemen, maar het effect is er wel. Bij diabetes type 2 denken mensen snel aan suiker en overgewicht. Maar veel stilzitten, draagt ook bij aan die aandoening. En dat kunt u dus vermijden, door gewoon wat te wandelen.

Bewegen is zo gezond omdat het een positief effect op de suikerstofwisseling heeft. Het versterkt de werking van insuline en bevordert de opname van suiker in de spieren zodat de concentratie in het bloed sneller daalt.

Een bijkomend voordeel: wandelen levert in tegenstelling tot andere sporten zelden kwetsuren op. (AVE)

Lees meer over:

Onze partners