Elektrische fiets steeds populairder

© reuters

De elektrische fiets wint aan populariteit. Steeds meer Belgen gebruiken hem voor het woon-werkverkeer of voor de dagelijkse boodschappen.

De elektrische fiets raakt meer en meer ingeburgerd en wordt intussen veelvuldig gebruikt voor dagelijkse activiteiten zoals pendelen en inkopen doen. Dat leren de onderzoeksresultaten van KU Leuven en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek).

‘Echte fietsers trappen zelf. Elektrische fietsen zijn voor watjes’, zo klonk het in het begin. Maar de e-fiets heeft opvallend snel carrière gemaakt in ons land en zeker niet alleen bij oudjes en slome vrijetijdsfietsers. Binnen de kortste keren doken ze op in het woon-werkverkeer en aan winkels. De e-fiets voldoet duidelijk aan een behoefte, wat de eerste resultaten van het SPRINT-onderzoek uitgevoerd door KU Leuven en VITO (in en rond Gent) bevestigen. Tijdens het onderzoek moesten de deelnemers digitale vragenlijsten beantwoorden en werden ze via GPS getrackt.

Alternatief voor auto

De e-fiets wordt voornamelijk gebruikt voor pendelen naar school of werk en voor dagelijkse boodschappen. Daarbij is de helft van de gevallen minder dan 30 minuten onderweg. Al is een vijfde van hen bereid om de e-fiets ook te gebruiken voor ritten langer dan een uur. Voor andere boodschappen en eenmalige verplaatsingen gebruiken e-fietsers nog wel vaak de auto.

De deelnemers geven verder aan dat ze de e-fiets vaak gebruiken als alternatief voor de gewone fiets of het openbaar vervoer. De auto wordt minder ingeruild voor een elektrische fiets, zo blijkt en dan nog vooral door mensen die voordien ook al heel bewust met mobiliteit omgingen en de auto minder gebruikten.

Het stallen en opladen van de kostbare fiets zijn belangrijke factoren bij het wel of niet gebruiken van een e-fiets. Het gebruik is het hoogst waar de fietsers gezekerde stallingen vinden. Publieke stallingen bieden namelijk niet altijd voldoende veiligheid tegen diefstal of vandalisme.

Veiligheid

Ook de veiligheid onderweg kan nog beter, volgens de e-fietsers. In de testgroep vonden geen ongevallen plaats, maar de fietsers rapporteerden wel gevaarlijke punten, zoals slechte wegmarkeringen en kruispunten waar ze zich onveilig voelen. Verder onderzoek moet nog uitwijzen of de e-fietser op sommige plaatsen meer of minder gevaar loopt dan zijn traditionele collega.

In een volgende fase wordt het onderzoek uitgebreid naar Leuven. Zowel voor de omgeving Leuven als Gent zijn KU Leuven en VITO nog op zoek naar veel extra proefpersonen. Zij kunnen informatie vinden of zich aanmelden via de website of via ebike@kuleuven.be. Onder de deelnemers wordt vier keer per jaar een MIO fietsnavigatietoestel verloot. (Andreas De Nutte)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content