Niels De Rudder
Niels De Rudder
Lid van SP.A
Opinie

23/04/15 om 17:15 - Bijgewerkt om 17:15

'Zijn de vijf vingers van de #Helfie het startschot van een campagne voor 'five more years'?'

'Al voor de tweede keer is N-VA er in geslaagd om een universeel symbool te claimen', stelt Niels De Rudder. 'Ook nu zal iedereen, bewust of onbewust, meebouwen aan hun campagne, ook de criticasters', waarschuwt hij.

'Zijn de vijf vingers van de #Helfie het startschot van een campagne voor 'five more years'?'

© Belga

Daags voor de staking van de socialistische vakbond in de openbare diensten trapte N-VA de campagne 'de motor van de vooruitgang' op gang en haalt daarvoor maar liefst 1 miljoen euro uit de kluis. Om dit alles de nodige schwung te geven werd de hashtag #helfie gelanceerd.

Mensen moeten elkaar wat meer helpen en af en toe een duwtje in de rug geven. Anders geraken we nergens. Symbool daarvoor staat een uitgestoken hand met wijd gespreide vingers. Er is dus niets toevallig aan het startschot van de campagne die ervoor moest zorgen dat woensdag het beeld van de gebalde 'socialistische' vuist in schril contrast kwam te staan met de 'open' hand. De conclusie welke hand de burger pest, en welke hulpbehoevenden op weg helpt, is snel te trekken.

Delen

'Vooral de tegenstanders van de partij trappen massaal met open ogen in de opgezette #helfie-val'

En er is nog veel meer. Het moet gezegd worden dat deze partij er voor de tweede keer op rij in slaagt om een universeel symbool te claimen. Eerst was er het victory of peace teken. In geen tijd werd in Vlaanderen, bij uitbreiding in België, dit symboolteken geassocieerd met de V van vooruitgang. De gelauwerde voetballer die na het scoren van een doelpunt richting camera liep en wijs-en middelvingers tegelijk opstak of de president die bij het verlaten van het vliegtuig op dezelfde manier de menigte groette. Werkelijk iedereen bouwde mee aan de campagne in Vlaanderen, bewust of onbewust. Zo zal dat nu ook het geval zijn. Iedereen die met opgestoken hand groet, zal zijn steentje aan de uitgedokterde campagne bijdragen.

Spindocters

We zitten allemaal aan de #helfie, voor- en tegenstanders! Vooral de tegenstanders van de partij trappen massaal met open ogen in de opgezette #helfie-val. Het is menselijk, mea culpa, om dingen aan de kaak te stellen of er grapjes over te maken. Daar rekenen spindoctors van dergelijke campagnes zelfs sterk op.

Het zijn immers de tegenstanders die ervoor zorgen dat de hashtag op twitter trending is en de beste geposte mopjes door de geschreven pers overgenomen worden. En laat het hem net om veel media-aandacht gaan. Positieve of negatieve berichten, het maakt geen sikkepit verschil uit, als de campagnestart wijdverspreid geraakt is, dan is de missie geslaagd. Niet vergeten dat een politieke partij niet voor 100% van de kiezers gaat. Eentje meer dan de helft is al meer dan genoeg!

Delen

'Ook de tegenstanders worden ingezet om de campagene te promoten'

Hoe langer je erover nadenkt, hoe meer je beseft dat deze campagne wel erg goed doordacht is en de tegenstanders van de partij massaal worden ingezet om de campagne te promoten en dus ook om de partij tegen wie ze fulmineren stevig op koers te houden.

De gematigde kiezer, die hoofdzakelijk uit onvrede met betrekking tot de partij van hun vorige keuze, voor N-VA stemde, zal tevreden zijn dat het gelaat van zijn proteststem minder nors is en het geluid minder kil en vijandig. Een partij die wil dat de handen uit de mouwen gestoken worden om elkaar te helpen. Misschien in de toekomst wel een nieuwe stem waard, denkt hij of zij bij het lezen van al die weinig constructieve kritiek op Twitter en Facebook.

De die hard ultrarechtse kiezers, die massaal het Vlaams Belang de rug toekeerden omdat de partij toch nooit beleid mag voeren en als alternatief de overstap naar N-VA maakten, blijven niet op hun honger zitten. Niet omdat de N-VA zelf met deze uitgekiende campagne een harde rechtse lijn uitzet maar wel omdat de tegenstanders de vergelijking met het nationalisme blijven maken. Zo blijft de links-rechts tegenstelling mooi vet gevoederd en staat de ex-Belangkiezer nog steeds achter zijn keuze.

Dat marketing en strategie ook in de politiek steeds belangrijker, staat buiten kijf. Dat hebben Bart De Wever en zijn partij goed begrepen. Het symbool met de vijf vingers wijd gespreid zou weleens het startschot kunnen zijn van één langgerekte verkiezingscampagne met als inzet: five more years!

En zo zit er dus heel wat meer in een liedje, sorry, helfie dan je denkt!

Lees meer over:

Onze partners