Weyts knipt vleugels van De Lijn

. © BelgaImage

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) stelt voor De Lijn te degraderen tot een zuivere uitbater van buslijnen. Dat schrijft De Tijd zaterdag, die het voorontwerp van het Vlaams Decreet Basisbereikbaarheid kon inkijken.

Ben Weyts wil het openbaar vervoer in vier lagen opdelen. Ten eerste zijn er de treinen van de NMBS. Ten tweede is er het ‘stedelijke kernnet’ van De Lijn, dat de verbindingen in en tussen de belangrijkste steden verzorgt.

Vervolgens beslist De Lijn niet alleen, want ten derde komt er een ‘aanvullend net’ buiten de steden, in overleg met vijftien nieuwe ‘vervoersregio’s. Die vervoersregio’s, zoals Antwerpen, Roeselare en Aalst, bieden tot slot ‘vervoer op maat’ aan via taxicheques, deelwagens of leerlingenvervoer.

Volgens het voorontwerp grijpt het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) de macht in het Vlaamse mobiliteitsbeleid. Elke vervoersregio krijgt namelijk een raad, die de regie voor het ‘aanvullende net’ mag bepalen. Met de inperking van de rol van De Lijn, die meewerkte aan het decreet, komt Weyts tegemoet aan de vele klachten van lokale overheden over de soloslims van de Vlaamse vervoersmaatschappij.

Vakbond ACV zit met veel vragen over de plannen van Weyts. ‘We willen absoluut duidelijkheid hebben over de toekomst van het Vlaams model van De Lijn en de partners’, aldus Jan Coolbrandt, nationaal secretaris vervoer bij ACV Openbare Diensten.

Dat model houdt in dat De Lijn als interne operator functioneert, samen met de verschillende pachters. En daarbij hoort de nodige financiering. ‘Anders zitten we met een dik probleem en gaan wij onze stem laten horen’, waarschuwt Coolbrandt.

Absoluut taboe voor de vakbond is de komst van grote buitenlandse operatoren in Vlaanderen, zoals in Nederland gebeurt met Connexxion. Dat zou nefast zijn voor de prijzen, maar ook voor de loon- en arbeidsvoorwaarden van het personeel, aldus de vakbond.

Partner Content