Wetenschap wil via gezichtsherkenning identiteit Vermeer’s “Meisje met de parel” kennen

(Belga) Amerikaanse wetenschappers willen via software voor gezichtsherkenning de identiteit achterhalen van figuren op een reeks oude schilderijen, waaronder de meesterwerken “Meisje met de parel” van kunstschilder Johannes Vermeer uit de Verenigde Provinciën en “De lachende Cavalier” van de in Antwerpen geboren kunstschilder Frans Hals, beiden uit de Gouden Eeuw. Dat schrijft The Observer zondag.

Volgens Conrad Rudolph, professor middeleeuwse kunst aan de Universiteit van Californië-Riverside, is de idee afkomstig uit de actualiteit en politieseries. Daarin wordt geavanceerde technologie voor gezichtsherkenning gebruikt om slachtoffers of criminelen te identificeren. Over een maand start de universiteit met het achterhalen van de identiteit van onbekende figuren achter duizenden oude schilderijen en bustes. Om de doeltreffendheid van de software te testen, zullen eerst dodenmaskers van bekende figuren vergeleken worden met schilderijen en bustes waarop die voorkomen. Om de identiteit van een onbekende op oude kunst met dergelijke software vast te stellen, is er echter minstens één afbeelding nodig waarop die persoon bekend is. Professor Rudolph hoopt dat verouderingssoftware bijkomend kan helpen om mysteries op te lossen. Misschien blijkt wel dat het “Meisje met de parel” een gekende vrouw was tijdens de Gouden Eeuw. Niet alleen wil Rudolph de identiteit van onbekenden op kunst achterhalen, hij wil ook komaf maken met identiteitsdiscussies. Professor Rudolph geeft wel toe dat hij de grenzen van de technologie aftast, het succes hangt onder meer ook af van de nauwkeurigheid waarmee de kunstschilders portretteerden. (COR 207)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content