‘Wallonië wil groenere verkeersbelasting, maar heeft geen inkomsten uit leasewagens’

De grotendeels lege auto's in het verkeer en de bedrijfswagens dragen bij tot de voetafdruk © Belga

De Waalse regering is zelf vragende partij voor groenere verkeersbelastingen, maar wil ook een ruimer debat over autofiscaliteit voeren. Dat zegt Waals begrotingsminister Christophe Lacroix (PS). Hij wijst erop dat Wallonië geen inkomsten heeft uit leasewagens, omdat alle leasingbedrijven in Vlaanderen of Brussel gevestigd zijn.

De Vlaamse regering vergroent de verkeersbelastingen. Maar die hervorming gaat voorlopig niet op voor leasewagens. Daarvoor is een samenwerkingsakkoord nodig met de andere gewesten Wallonië en Brussel. Volgens Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open VLD) is Wallonië niet bereid om zo’n akkoord te sluiten.

Anomalie

We moeten er toch op wijzen dat de leasingbedrijven geen enkele opbrengst genereren in Wallonië

Christophe Lacroix

Het kabinet van Waals minister van Begroting Christophe Lacroix (PS) zegt dat de Waalse regering in haar beleidsverklaring aangeeft dat ze werk wil maken van een groenere autofiscaliteit. Ook over leasingwagens willen ze in Namen spreken.

‘Maar we moeten er toch op wijzen dat de leasingbedrijven geen enkele opbrengst genereren in Wallonië, aangezien de belasting geheven wordt daar waar de leasingmaatschappij is gevestigd en niet daar waar de gebruiker van de auto woont. Dat is een anomalie die we ook op tafel moeten leggen’, klinkt het.

Nuance

Slechts een derde van de bedrijfswagens is geleased

Geert Bourgeois

Eerder had Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) al laten weten dat Vlaanderen vragende partij is voor een samenwerkingsakkoord.

Bourgeois benadrukt ook dat niet klopt dat alle bedrijfswagens uitgesloten zijn van de regeling. ‘Slechts een derde van de bedrijfswagens is geleased’, merkt hij op. Hij wijst er ook op dat de CO2-uitstoot van het leasing-wagenpark vandaag al lager ligt dan het particuliere wagenpark. ‘Laat ons dit debat dus met de nodige nuance voeren’, klinkt het.

De Vlaamse minister-president countert ook het beeld dat het zou gaan om een verhoging van de verkeersbelasting. ‘Dit is een vergroening. We vergroenen de verkeersbelasting: we stimuleren consumenten om bewust om te gaan met de aankoop van een nieuwe wagen. Voor sommige wagens zal het duurder worden, voor andere wordt het minder’.

Niet gelobbyd

De sector van leasingmaatschappijen van zijn kant zegt geen vragende partij te zijn voor uitzonderingsmaatregelen. ‘Daar hebben we ook nooit voor gelobbyd’

‘Als de financiële regeling veel gunstiger is in een van de gewesten, valt het natuurlijk te verwachten dat de maatschappijen daarop zullen inspelen’, zegt Frank Van Gool, directeur van sectorvereniging Renta.

‘Lokken’

De toekomst ligt volgens ons bij benzine-hybrides

Frank Van Gool

Vlaanderen telt 300.000 leasingwagens en Brussel 60.000. In Wallonië zijn momenteel geen spelers gevestigd en het is mogelijk dat het Waals gewest hen probeert te lokken met een gunstiger regeling, denkt Van Gool. ‘Wallonië is vragende partij om leasingmaatschappijen te ontvangen.’

Volgens Renta heeft de Vlaamse overheid de bedrijfswagenrijders de afgelopen jaren in de richting van dieselmotoren gedreven. Het voordeel alle aard (VAA) voor de werknemer is immers afhankelijk van de CO2-uitstoot, en daarin scoren veel hedendaagse dieselmotoren goed. ‘Intussen blijkt natuurlijk dat er nog andere factoren zijn om de milieuvriendelijkheid van een wagen te meten’, zegt Van Gool. ‘De toekomst ligt volgens ons bij benzine-hybrides.’ (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content