Waarom u niet het wegennet krijgt waarvoor u betaalt: 'Politici hopen dat de catastrofe pas na hun carrière komt'

03/02/16 om 10:33 - Bijgewerkt om 11:07

België investeerde decennialang te weinig in infrastructuur. De gevolgen worden nu duidelijk: in tunnels vallen de brokstukken naar beneden en de wegen liggen er erbarmelijk bij. Het verhaal van een falende staat die ambieert de logistieke draaischijf van Europa te zijn. 'De Brusselse tunnels zijn maar het topje van de ijsberg.'

Begin november beleefde een automobiliste de schrik van haar leven toen in de Brusselse Rogiertunnel een betonblok van twee bij één meter op haar auto viel. De bestuurster bleef ongedeerd, ook al was haar auto total loss. Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit dat verantwoordelijk is voor de tunnels in onze hoofdstad, erkende dat de vrouw geluk had gehad, maar suste onmiddellijk: 'Op korte termijn kan dit incident zich in de Rogiertunnel niet herhalen. De Brusselse wegentunnels zijn veilig. Ze worden regelmatig geïnspecteerd en worden zo nodig meteen opgelapt.' Brussels minister Pascal Smet (SP.A), bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken, verzekerde dat de tunnels veilig waren: 'Ze worden 's nachts regelmatig gecontroleerd en onderhouden.' Alleen was dit niet het eerste soortgelijke ongeluk. En evenmin het laatste. Knack
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners