VTI Aalst: ‘We hebben een strategische fout gemaakt’

© Reuters

Het VTI Aalst heeft toegegeven de Facebookberichten van twee leerlingen te hebben gecontroleerd, maar ontkent dat systematisch te doen. De school biedt haar excuses aan voor de vertrouwensbreuk. ‘We hebben een strategische fout gemaakt’, klinkt het.

Het VTI Aalst erkent Facebookberichten van twee van haar leerlingen gecheckt te hebben, maar ontkent dat systematische te doen. In een persbericht biedt de school haar verontschuldigingen aan voor de vertrouwensbreuk, nadat al een gesprek met de leerlingen en hun ouders plaatsvond.

“Wij vernamen dat twee van onze leerlingen verontrustende berichten en beelden op hun publiekelijk toegankelijke facebookpagina hadden geplaatst”, verduidelijkt directeur Els Vander Hoeven. “Dit werd gecheckt. Als school doen wij dat niet systematisch. Het gebeurt, bijvoorbeeld in het kader van ons antipestbeleid, dat wij bepaalde zaken bekijken.”

‘Strategische fout’

In het geval van de bewuste twee leerlingen, merkte de school geradicaliseerde boodschappen op. “Die feiten alarmeerden ons. Wij hebben toen onmiddellijk contact opgenomen met het speciaal opgericht meldpunt ‘radicalisering’ van de politie van de stad Aalst. Wij gingen uit van de discrete behandeling van de door ons verschafte informatie. Dat was ons beloofd.”

De school zegt echter ‘een strategische fout te hebben gemaakt’. “Wij hadden, zoals wij in andere aangelegenheden steeds doen, eerst in gesprek en dialoog moeten gaan met de betrokken leerlingen en vervolgens met hun ouders. Dat is nu niet gebeurd. Wij betreuren dat ten zeerste.” De school biedt daarom expliciet haar verontschuldigen aan bij die leerlingen en hun ouders.

‘Vertrouwensband’

“De vertrouwensband met al onze leerlingen en hun ouders is voor ons fundamenteel en staat centraal in ons opvoedingsproject. Wij zullen er in de toekomst verder naar handelen. Wij hebben deze voormiddag de betrokken leerlingen en hun ouders gesproken, onze toelichting gegeven en onze excuses aangeboden.” (Belga/WB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content