'VRT-hoofdredacteur had boek over Vande Lanotte wel degelijk gelezen'

21/05/12 om 18:10 - Bijgewerkt om 18:10

De VRT zet de auteurs van het boek 'De Keizer van Oostende' over Johan Vande Lanotte op non-actief. Opvallend: de hoofdredactie had het boek op voorhand gelezen maar onderneemt pas actie na heisa in de media.

'VRT-hoofdredacteur had boek over Vande Lanotte wel degelijk gelezen'

© Belga

De VRT distantieert zich van het boek "De keizer van Oostende", dat werd geschreven door twee van haar journalisten. De auteurs worden voorlopig op non-actief gezet.

Luc Pauwels en Wim Van den Eynde veroorzaakten ophef met hun boek, waarin ze minister van Economie Johan Vande Lanotte beschuldigen van belangenvermenging in dossiers rond de stad Oostende.

De Keizer van Oostende is volgens een artikel in Knack 'een nogal warrig boek dat veeleer een beeld schetst van het politieke bedrijf in Oostende dan van Johan Vande Lanotte zelf. De auteurs insinueren veel maar hebben ontegensprekelijk een punt: in Oostende krijgt democratie een nogal onorthodoxe invulling.'

VRT-hoofdredacteur Luc Rademakers: 'Boek strookt niet met onze normen.'

De VRT benadrukt dat het boek niet onder de verantwoordelijkheid

van de nieuwsdienst valt. "De manier waarop het document is opgevat strookt niet volledig met onze normen", zegt Luc Rademakers, hoofdredacteur van VRT Nieuws. "Het is te insinuerend van toon, er worden feiten in elkaar gevlochten. Er is ook te weinig wederwoord in het boek."

VRT-hoofdredacteur Luc Rademakers: 'Het zijn goede journalisten, maar het boek kwam tot stand in een omgeving die de kwaliteit niet kon garanderen.

De openbare omroep is voorts misnoegd dat de journalisten tegenover hun contactpersonen niet altijd duidelijk maakten dat ze niet in functie van de VRT opereerden.

Rademakers blijft wel achter Pauwels en Van den Eynde staan. "Het zijn goede journalisten, maar het boek is ontstaan in een omgeving die de kwaliteit niet kon garanderen."

'Hoofdredactie heeft het boek wel degelijk gelezen'

Opvallend is dat de hoofdredactie het boek wel degelijk op voorhand gelezen heeft, maar pas in actie trad nadat er heisa over ontstond in de media. Ook tegen De Standaard bevestigen meerdere bronnen binnen de VRT dat hoofdredacteur Luc Rademakers het boek wel degelijk op voorhand heeft gelezen.

'Bovendien zouden de auteurs geregeld overleg hebben gepleegd met hun oversten over de inhoud van het boek.'

Toen de hoofdredactie en de deontologische adviesraad het werk in handen kregen was het al te laat om de publicatie tegen te houden. De omroep heeft de adviesraad nu gevraagd om de zaak ten gronde te onderzoeken. Dat moet uitwijzen of de geloofwaardigheid van beide journalisten door de publicatie wordt ondergraven.

Zolang er geen duidelijkheid is zullen Luc Pauwels en Wim Van den Eynde tijdelijk geen VRT-reportageopdrachten uitvoeren. (Belga/EE)

Onze partners