Voor het eerst kloppen meer dan 150.000 mensen aan bij de Voedselbanken

© IS

Vorig jaar hebben voor het eerst meer dan 150.000 mensen aangeklopt bij de Voedselbanken. Dat meldt de Belgische Federatie van Voedselbanken, die dit jaar haar dertigste verjaardag viert. De vzw lanceert vrijdag en zaterdag een nieuwe campagne, waarin gefocust wordt op de rol die elke burger kan spelen om de Voedselbanken te steunen.

In 2017 werden 157.151 hulpbehoevenden geholpen, of 13.864 meer dan een jaar eerder (143.287). Op 5 jaar tijd is het aantal hulpbehoevenden met 30 procent gestegen, op 10 jaar tijd gaat het zelfs op 45 procent. Vorig jaar werd 16.488 ton voedsel ingezameld, tegenover 15.094 ton in 2016. In 2018 bestaan de Voedselbanken 30 jaar.

‘Deze verjaardag geeft ons een dubbel gevoel. Langs de ene kant zijn wij bijzonder fier op onze medewerkers en op de resultaten die we kunnen voorleggen na 30 jaar’, aldus gedelegeerd bestuurder Jef Mottar. ‘Langs de andere kant is onze innigste wens eigenlijk dat we overbodig zouden worden. Maar zo ziet het er niet naar uit, integendeel, jaarlijks groeit het aantal erkende minderbedeelden dat wij kunnen helpen verder. Onze werking blijft dus absoluut noodzakelijk en daarom willen we nu een versnelling hoger schakelen. Wij laten niemand in de steek!’

Om de capaciteit uit te breiden en verder te professionaliseren hebben de Voedselbanken meer middelen nodig. Mede daarom lanceren ze hun nieuwe campagne #socialbank en een nieuwe slogan ‘Samen solidariteit voeden’. Twee ambassadeurs, chef Julien Lapraille en voedingsdeskundige Sandra Bekkari, zetten mee hun schouders onder het project, en de Voedselbanken spraken ook enkele online influencers in om de aandacht te vestigen op de activiteiten van de vzw. ‘

Sinds enkele jaren merken wij bij de Belgische bevolking een zekere terughoudendheid wat giften betreft. Wij kunnen hen echter geruststellen – de middelen worden bij ons goed aangewend en wij werken op volledig transparante wijze met een minieme werkingskost van 15 eurocent per verdeelde kilo voedsel, mede dankzij de inzet van de vele vrijwilligers. Dit betekent dat elke gift van 1 euro resulteert in 6,50 kilo voedsel’, zegt voorzitter van de Belgische Federatie van Voedselbanken.

‘Naast die algemene terughoudendheid ervaren we soms ook een vorm van vermoeidheid tegenover de Voedselbanken. We bestaan als organisatie reeds zo lang en onze activiteiten blijven grotendeels onzichtbaar voor het grote publiek. Bovendien zijn er ondertussen ook andere organisaties actief op het domein van hongerbestrijding. We juichen deze diversificatie toe, maar het maakt dat onze relevantie soms in twijfel wordt getrokken.’

Samen met de campagne lanceren de Voedselbanken ook een nieuw giftkanaal: door ‘Food’ te sms’en naar 3060 kan iedereen een bijdrage van 2 euro overmaken. De Belgische Federatie van Voedselbanken vertegenwoordigt negen Voedselbanken die verantwoordelijk zijn voor de herverdeling van levensmiddelen aan erkende caritatieve verenigingen.

Ze ontvangen levensmiddelen van het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen (FEAD), maar ook producten geschonken door de voedingsindustrie, door grote bedrijven uit de distributiesector, door groenten- en fruitveilingen en ook via het organiseren van verschillende voedselinzamelingen bij het grote publiek. Volgens de meest recente cijfers van handelsfederatie Comeos schonken de supermarkten in 2016 3.700 ton voedsel, goed voor 7,5 miljoen maaltijden.

Partner Content