Verkeersveiligheid op snelwegen: 'Vlaanderen hinkt achterop bij Europa en Wallonië'

05/03/15 om 04:35 - Bijgewerkt om 04:35

De veiligheid op de Vlaamse snelwegen verbetert minder snel dan elders in Europa. Zelfs de cijfers voor heel België zijn beter.

Verkeersveiligheid op snelwegen: 'Vlaanderen hinkt achterop bij Europa en Wallonië'

Snelweg © BELGA

Dat deelt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) mee.

De VSV verwijst in een persbericht naar een gloednieuwe studie van de European Transport Safety Council (ETSC). Daaruit blijkt dat er in 2013 in Europa ongeveer 1.900 verkeersdoden vielen op autosnelwegen of 7 procent van het totale aantal verkeersdoden. In Vlaanderen gaat het om 48 doden of 12,5 procent.

Maar terwijl de dodentol op de Europese autosnelwegen op 10 jaar tijd bijna gehalveerd is, met -49 procent, is dat in Vlaanderen slechts met een derde gebeurd, met -31,4 procent. Vlaanderen presteert zelfs slechter dan het gemiddelde voor heel België, dat -36 procent bedraagt. Op Frankrijk na doet Vlaanderen het minder goed dan in de buurlanden van België.

Gordelverklikkers

De ETSC zegt dat nieuwe technologie het verschil kan maken. Zo pleit het voor verplichte gordelverklikkers op alle passagierszetels in nieuwe auto's, dus niet alleen op de chauffeurzetels zoals nu het geval is. Ook is het voorstander van de verplichte installatie van intelligente snelheidsbegrenzers en rijstrookassistentie. "Dergelijke technologieën helpen bestuurders om catastrofes te voorkomen en kunnen duizenden levens redden in het verkeer", zegt Antonio Avenoso, afgevaardigd beheerder van de ETSC.

Weyts

Verder wijst het ETSC onder meer op het belang van bewustmaking en handhaving. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) zegt in het persbericht niet tevreden te zijn met de cijfers voor Vlaanderen. "Ik word niet vrolijker van deze cijfers. Ook de verkeersveiligheidscijfers voor 2014 zien er niet goed uit. De dalende trend in de statistieken lijkt in Vlaanderen te stagneren. Structurele maatregelen zijn dan ook nodig. Ik ga ingrijpen, al vanaf de rijopleiding. Maar ook de handhaving wordt opgevoerd. Ik ga met name sterker inzetten op trajectcontrole."

(Belga/RR)

Onze partners