Van Overtveldt: 'Je zou aan een bedrijfswagentaxshift kunnen denken'

25/05/16 om 08:00 - Bijgewerkt op 24/05/16 om 22:25

In een interview met Knack koppelt minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) het afschaffen van fiscale voordelen voor bedrijfswagens aan de loonfiscaliteit.

Van Overtveldt: 'Je zou aan een bedrijfswagentaxshift kunnen denken'

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) © BELGA

In een interview met Knack koppelt minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) het afschaffen van fiscale voordelen voor bedrijfswagens aan de loonfiscaliteit. 'First things first: wil je iets aan de bedrijfswagens doen, dan moet je eerst de loonfiscaliteit aanpakken.'

De Europese Commissie wees België vorige week op het potentieel van een groene taxshift: 'Bedrijfsauto's en tankkaarten [genieten in België] nog altijd een gunstige fiscale behandeling, wat vervuiling, congestie en uitstoot van broeikasgassen in de hand werkt.'

Is de minister van Financiën bereid om het belastingvoordeel voor bedrijfswagens te schrappen? 'De toestand met de bedrijfswagens is natuurlijk gegroeid uit het oplopen van de loonlasten', aldus Van Overtveldt. 'Dit mechanisme is daardoor getolereerd door de overheid om toch een vorm van loonsverhoging mogelijk te maken. Je zou aan een bedrijfswagentaxshift kunnen denken. First things first: wil je iets aan de bedrijfswagens doen, dan moet je eerst de loonfiscaliteit aanpakken. Het een gaat niet zonder het andere.'

Verder kondigt Van Overtveldt in het interview aan dat de Bijzondere Belastinginspectie voortaan per regio én per sector zal nagaan hoeveel geld er precies geïnd wordt in de strijd tegen fiscale fraude. De laatste jaren varieerden de bedragen tussen de 220 en 240 miljoen euro, maar een opsplitsing per sector werd nooit gemaakt. 'Dat zal heel interessante cijfers opleveren. Die verfijnde metingen zijn belangrijk - ik stel alleen maar vast dat ze in het verleden niet gebeurden.'

Johan Van Overtveldt

Johan Van Overtveldt © Johan Jacobs

Plan is om voor de zomer nog de goedkeuring te krijgen van het parlement voor een nieuwe regularisatie, zegt Van Overtveldt. De Raad van State had bezwaren geuit bij een eerder voorstel dat op tafel lag. 'Na die bezwaren hebben we op een uitputtende manier tal van formele en informele contacten gehad met de gewesten. Ik merk vanuit Vlaanderen een zeer grote bereidheid om tot een akkoord te komen, maar Brussel en Wallonië geven voorlopig niet thuis. Gevolg? Een Waal of Brusselaar zal alleen kunnen regulariseren voor de federale belastingen, dus bijvoorbeeld niet voor de successierechten.'

Over Panama Papers: 'Sancties pas na grondig juridisch onderzoek'

In het interview gaat Van Overtveldt ook in op de Panama Papers en de rol van de banken bij het opzetten van offshores. Louter op basis van krantenartikels wil hij niet oordelen over de voormalige bestuurders van Dexia en Fortis. 'Als er manifeste fouten zijn gebeurd, bijvoorbeeld bij dochterbedrijven van die bankgroepen, dan zullen die naar boven komen en zullen onvermijdelijk sancties volgen. Maar dat kan pas na een grondig juridisch onderzoek.'

En dan zijn er nog de excess profit rulings. Dat Europa België vraagt om niet langer dat soort fiscale incentives toe te kennen, omdat ze een vorm van staatssteun uitmaken, daar heeft Van Overtveldt geen probleem mee. 'Maar je verplichten om terug te gaan in de tijd en alles te recupereren, dat vind ik echt waanzinnig en ontoelaatbaar. De Europese Commissie kleurt zo compleet buiten de lijntjes. Dit gaat in tegen de basisprincipes van Europa.'

Onze partners