Van den Bossche wil sociaal vangnet voor energieklanten verbeteren

06/01/12 om 03:32 - Bijgewerkt om 03:32

(Belga) Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche wil het sociaal vangnet voor energieklanten versterken. Ze wil er onder meer voor zorgen dat energieleveranciers hun klanten minder snel kunnen droppen. Ze wil ook dat het voor leveranciers moeilijker wordt om klanten te weigeren die in het verleden betalingsproblemen hadden.

Donderdag pakten de Gazet van Antwerpen en het Belang van Limburg uit met het bericht dat in Vlaanderen het afgelopen jaar 8.455 gezinnen werden gedumpt door hun energieleverancier omdat ze hun energiefactuur niet meer konden betalen. In totaal zouden al 111.000 Vlamingen hun energiefactuur niet meer kunnen betalen. Volgens Vlaams minister Van den Bossche zijn die cijfers niet correct. Zij spreekt van 80.264 gezinnen die electriciteit afnamen bij een sociale leverancier en 57.599 gezinnen voor aardgas. Maar omdat het vaak om dezelfde gezinnen gaat, mag men die cijfers niet bij mekaar optellen, stelt de sp.a-politica. "Netto werden er in de betreffende periode 5.602 elektriciteitsklanten en 5.054 aardgasafnemers gedropt door hun commerciële leverancier", luidt het. Van den Bossche benadrukt ook dat gezinnen die gedropt worden door hun energieleverancier, niet afgesloten worden van aardgas of elektriciteit. Via de sociale leveranciers is een vangnet voorzien. En bij aanhoudende betalingsproblemen kan een budgetmeter geplaatst worden. En wie zijn budgetmeter niet kan opladen, heeft ook in de winter recht op een minimumhoeveelheid aardgas. Toch wil Vanden Bossche het bestaande vangnet nog verbeteren. Zo wil ze ervoor zorgen dat leveranciers hun klanten minder snel kunnen droppen. Zo zullen zij in de toekomst "realistischer afbetalingsplannen" moeten voorstellen aan hun klanten. "Bovendien mogen ze niet langer gezinnen weigeren omdat die in het verleden betalingsproblemen hadden en zo op een zwarte lijst zijn terechtgekomen", aldus Van den Bossche. (DRM)

Onze partners