'Uplace is een vehikel van de Chinese machtspolitiek die onze welvaart bedreigt'

27/02/15 om 08:04 - Bijgewerkt om 08:04

Bron: Knack

Politicoloog Jonathan Holslag noemt het geloof van het Westen in een bonanza van de Chinese markt een 'tragische vergissing'. 'Bart De Wever zou beter wat harder zijn best doen om de containerschepen die in Antwerpen aanmeren terug te laten varen met volle containers kwaliteitsgoederen made in Flanders.'

'Uplace is een vehikel van de Chinese machtspolitiek die onze welvaart bedreigt'

Jonathan Holslag © Franky Verdickt

VUB-professor Jonathan Holslag is een man met een uitgesproken mening over een verrassend brede waaier van onderwerpen. Vorige week nog kraakte hij in een messcherpe column in De Morgen het Uplace-project af. Maar China is nog zijn grootste dada. Voortdurend pendelend tussen Brussel en het Verre Oosten, heeft Holslag al vier boeken geschreven over de opkomst van China en de impact daarvan op de buurlanden en de rest van de wereld. Volgende week verschijnt zijn nieuwste boek, China's Coming War with Asia, de Nederlandse vertaling is voor maart.

De titel van uw boek klinkt als een onrustwekkende voorspelling. Mogen we aannemen dat u zelf hoopt dat u het bij het verkeerde eind hebt?

Jonathan Holslag: Als politieke realist hoop je altijd dat een aantal van je verwachtingen niet uitkomen. Maar als je de Aziatische realiteit nuchter analyseert, kun je niet om de slotsom heen: we stevenen af op een periode van turbulentie en geweld.

Waarom?

Holslag: China heeft sinds 1949 een onvoorstelbare weg afgelegd, politiek, militair en economisch, maar het beleid draait nog altijd rond dezelfde kern van harde, nationalistische belangen. Na de communistische machtsovername werden die vastgelegd in wat ik de 'Vier Grote Aspiraties' noem. De Chinezen wilden veilige grenzen en dus de controle over perifere gebieden zoals Tibet, Xinjiang en Binnen-Mongolië. Economische groei, welvaart en stabiliteit moesten het machtsmonopolie van de Communistische Partij vestigen. Verder wilden ze verloren territoria terugwinnen, zoals Taiwan, de betwiste grensgebieden in India, en een resem eilanden in de Oost-Chinese en de Zuid-Chinese Zee. Ten slotte zou het nieuwe China geen buitenlandse inmenging meer dulden. Die krachtlijnen zijn sinds 1949 talloze keren herbevestigd en vallen op zich ook perfect te verdedigen. Het is niet zo dat China een uitzonderlijk expansionistische agenda nastreeft, het koestert ambities die heel normaal zijn voor een opkomende grootmacht. Het probleem is alleen dat China die ambities onmogelijk kan realiseren zonder in conflict te komen met zijn buurlanden.

Delen

De Wever zou beter wat harder zijn best doen om de containerschepen die in Antwerpen aanmeren terug te laten varen met volle containers kwaliteitsgoederen made in Flanders.

De N-VA reageerde bits op uw column over Uplace. Touché?

Holslag: Ik maak me erg kwaad om het uitblijven van een volwaardige economische strategie. De regio's die nu de bevoegdheid hebben, moeten dat proces durven te sturen. Ik hoor van de N-VA dat de Vlamingen wijs genoeg zijn om voor zichtzelf uit te maken wat goed voor ze is en waar ze willen gaan shoppen. Inderdaad, in een echte vrije markt kan de burger louter op basis van vraag en aanbod rationele keuzes maken. Maar de vrije markt is een mythe: de hele economie wordt door politieke interventies gemanipuleerd, van de beslissing van de Europese Centrale Bank om de geldsluizen te openen tot het industriële beleid van China dat zich een weg dumpt uit zijn overcapaciteit. Wat wordt het aanbod van zo'n Uplace? Negentig procent made in China, honderd procent zelfs als het gaat over Primark, de modeketen die Bart De Wever toch zo graag naar Antwerpen wil lokken. Zien ze het dan niet? Ze verschuiven wat werkgelegenheid en scheppen een vals gevoel van welvaart. Dat zijn eigenlijk vehikels die de economische ambities van landen als China helpen waarmaken en die onze welvaart bedreigen. De Wever zou beter wat harder zijn best doen om de containerschepen die in Antwerpen aanmeren terug te laten varen met volle containers kwaliteitsgoederen made in Flanders. (Erik Raspoet)

Lees het volledige interview met Jonathan Holslag deze week in Knack

Lees meer over:

Onze partners