Spoorstaking: NMBS voorziet compensatie voor reizigers met vertraging

04/01/16 om 19:09 - Bijgewerkt om 19:09

Treinreizigers die woensdag of donderdag de trein niet kunnen nemen door de staking, kunnen achteraf een compensatie bekomen van de NMBS. Wie zijn ticket kocht toen de staking al aangekondigd was, komt echter niet in aanmerking. Abonnees sowieso wel.

Spoorstaking: NMBS voorziet compensatie voor reizigers met vertraging

NMBS © BELGA

De gebruikelijke regeling geldt op beide stakingsdagen, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. De compensatie moet binnen de vijftien dagen aangevraagd worden via de klantendienst. Om in aanmerking te komen moet de vertraging wel minstens 60 minuten bedragen. Een compensatie wordt uitbetaald in een waardebon voor wie een los ticket kocht, en via een elektronische portemonnee voor wie een abonnement heeft.

Lees ook: wat mag u verwachten van de spoorstaking?

Toen op 15 december 2014 de bonden een algemene sectoroverschrijdende staking organiseerden, weigerde de NMBS compensatieaanvragen voor die dag te behandelen. Het spoorbedrijf kreeg daarvoor kritiek van de Ombudsvrouw voor de treinreizigers en consumentenvereniging Test-Aankoop. (Belga/KVDA)

Lees meer over:

Onze partners