Sociale media reageren niet bij helft meldingen ongewenste seksuele situatie

© iStock

Een op de vijf jongeren roept de hulp in van socialenetwerkproviders als ze te maken krijgen met een ongewenste seksuele situatie of opmerking. Maar die provider reageert in bijna de helft van de meldingen niet. Dat blijkt vrijdag uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen.

Onderzoekers van het departement Communicatiewetenschappen van de UAntwerpen gingen na waarom jongeren de meldknop gebruiken op sociale media en wat er nadien mee gebeurt. Ze bevroegen 1.015 Vlaamse jongeren tussen 11 en 19 jaar. Het onderzoek werd gepubliceerd in het tijdschrift Cyberpsychology, Behavior and Social Networking.

Geen reactie

De onderzoekers stelden vast dat de jongeren de hulp inroepen van socialenetwerkproviders als ze te maken krijgen met een ongewenste seksuele situatie of opmerking waar ze geen controle over hebben, en waarbij ze negatieve emoties ervaren. “Helaas werd er in bijna de helft van de meldingen (46,9 procent) niet gereageerd door de provider”, zegt Kathleen Van Royen, een van de onderzoekers.

“Dit kan heel frustrerend zijn voor het slachtoffer. Net omdat jongeren de meldknop meer gaan gebruiken in die situaties waarin ze minder controle ervaren, omdat ze de inhoud niet zelf kunnen verwijderen of omdat er veel getuigen zijn, en wanneer ze negatieve emoties, zoals schaamte en woede, ervaren.”

Meer hulpmogelijkheden

De Antwerpse onderzoekers zeggen dat de providers niet alleen beledigende inhoud kunnen verwijderen, of de dader blokkeren of traceren. Ze kunnen ook strategieën ontwikkelen om het slachtoffer te helpen. “Dit kan bijvoorbeeld door steunboodschappen of links naar hulporganisaties aan te reiken”, zegt Van Royen.

De onderzoekers vinden ook dat providers op hun platform meer controlemechanismen voor jongeren zouden moeten inbouwen, zoals de mogelijkheid om inhoud over zichzelf aan te passen of te verwijderen. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content