Schauvliege wil 'Mobiliteitsscore' voor alle huizen: 'Betuttelend', vinden Open VLD en N-VA

16/06/15 om 07:36 - Bijgewerkt om 12:15

Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) werkt aan een 'M-score' of mobiliteitsscore voor woningen. Dat is een indicator die aangeeft hoe bereikbaar je huis is. Open VLD en N-VA hebben het over 'regelneverij'.

Schauvliege wil 'Mobiliteitsscore' voor alle huizen: 'Betuttelend', vinden Open VLD en N-VA

© Andy Dean Photography

Hoe lager de M-score, hoe beter de woning aansluit op het openbaar vervoer en op het wegennet, en hoe dichter ze ligt bij belangrijke voorzieningen zoals scholen, ziekenhuizen en winkels. Concreet wordt de M-score afgebeeld op een schaal zoals die van het energieprestatiecertificaat (EPC): met een gekleurde balk, van groen tot rood, zo legt Schauvliege de plannen uit in De Morgen.

"Het is de bedoeling om de consument bewust te maken van zijn woningkeuze", legt Schauvliege uit. "Wie tegenwoordig een auto koopt, kent alle opties uit het hoofd. Maar als jongeren een huis of bouwgrond kopen, beseffen ze bijvoorbeeld niet altijd dat ze later misschien kinderen krijgen en dat die ook naar school moeten. Wie een huis koopt, moet van in het begin weten hoe bereikbaar dat is."

Huizenprijzen

De score kan een invloed hebben op de prijs van het huis. "Maar de meerprijs voor een huis met een goede beoordeling betaalt zichzelf op termijn terug. Je hebt bijvoorbeeld geen tweede wagen nodig", zegt de minister.

Bij de immomakelaars is te horen dat de prijs van een woning nu al voor een groot deel bepaald wordt door de ligging.

De maatregel van Schauvliege zou de Vlamingen moeten stimuleren om in 'kernversterkende' gebieden te gaan wonen. De beoordeling wordt momenteel ontwikkeld door de Universiteit Gent, die daarvoor subsidies krijgt. Eind 2015 moet de rekenformule klaar zijn.

Ruimtelijke ordening

De score past binnen het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen waar Schauvliege aan werkt. Dat moet in 2016 klaar. Bedoeling is om de ruimtelijke ordening in Vlaanderen aan te pakken. Momenteel zit daar weinig lijn in. Het is al van 1997 dat Vlaanderen nog een ruimtelijk structuurplan kreeg, schrijft De Morgen.

'Regelneverij en betutteling'

Binnen de meerderheid is niet iedereen even enthousiast over de plannen van Schauvliege. Open VLD-voorzitter en Vlaams Parlementslid Gwendolyn Rutten stuurde deze tweet de wereld in.

Ook N-VA-fractieleider Matthias Diependaele is niet mals. Hij spreekt in een reactie over een zoveelste "ballonnetje" dat wordt opgelaten. "Het lijkt me geen prioriteit. Bovendien komt het nogal betuttelend over. Mensen kunnen toch zelf wel inschatten hoe ver hun woning van hun werk of school ligt?'

'Als je de kritiek van die 40 professoren op het natuur- en milieubeleid van Schauvliege vandaag leest, zijn er nog wel wat andere scores die we zouden kunnen verbeteren.'

Collega-minister voor Mobiliteit Ben Weyts laat verstaan dat hij eerst het voorstel van Schauvliege wil inkijken voor hij reageert. Michaël Devoldere, een raadgever van minister-Weyts, tweet intussen wel: "Misschien is ook een N-score nodig: een inschatting van hoe Noodzakelijk of Nuttig een nieuw ideetje is. #zucht #keizer #koster #demorgen".

Het voorstel van Schauvliege krijgt niet enkel kritiek. Zo steunt mobiliteitsorganisatie VAB het voorstel. Woordvoerder Maarten Matienko spreekt op Twitter van een "goed idee". "Autoafhankelijkheid wordt bepaald door locatie werkplaats en woonplaats", aldus Matienko. En Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) meent dat de mobiliteitsscore een stap kan zijn naar "ruimtelijke ontwikkeling rond sterk openbaar vervoer in plaats van andersom". Maar dan zijn er volgens de sp.a'er wel investeringen in dat openbaar vervoer nodig.

(Belga/JH)

Onze partners